Forrige tirsdag sa sametingspolitiker Kristin Sara at hun ble skjelt ut av kvenskfinsk leder, på et møte om lokalhistorie og kultur.
– Jeg blir faktisk truet, utsatt for en aggressiv adferd. De skjeller meg ut og beskylder meg for rasisme, kaller meg dum og bitch i et offentlig møte. Det er skremmende, sa Sara da.
En annen som ble sjokkert over det hun hørte på møtet, er Gøril Bergan Kleveland.
Hun er av natur en nysgjerrig person, og hadde møtt opp for å lære mer om kvensk historie og kultur i området.
En av talerne for kvelden var lederen for Kvensk Finsk Riksforbund i Trøndelag, Vegard W. Tengelsen.
– Han sammenlignet kvener og samer, og la skylden på samene for at kvenene ikke får lik støtte. Og hvor urettferdig behandlet de følte seg, forteller Gøril.
– Han kom hele tiden med nedlatende kommentarer, som siktet til de samene som var der, forteller Kleveland.
Stemningen eskalerer
Gøril beskriver Tengelsen som provoserende og fikk inntrykk av at han stadig skulle få til en diskusjon i salen.
Men det var først etter møtet at det eskalerte.
– Jeg hørte at hun (Kristin Sara, journ. merk) ble kalt dum og bitch, og så fikk hun et slag i skulderen.
Da gikk Gøril inn og avbrøt hendelsen.
– Det er min plikt som medmenneske å gå inn i situasjonen, når jeg ser at noen blir hetset.
Gøril forteller at hun ble satt ut av situasjonen, og sjokkert over hvordan Sara som møtedeltaker ble behandlet.
– Det er helt greit å reise rundt og prate om historie og kultur, men det er uakseptabelt å oppføre seg på denne måten.
– Jeg følte på ingen måte at Tengelsen var der på vegne av kvenene. Han pratet veldig lite om kvensk historie. Jeg fikk inntrykk av at han bare ville spre samehets.
Kleveland berømmer de samene som var til stede, for at ingen hisset seg opp, men holdt seg rolige i situasjonen.
Svarer på anklagene
Kristin Sara sa i forrige uke at hun ønsker å anmelde hendelsen til politiet, for å belyse hatefulle ytringer og skremmende adferd.
Tengelsen har fått presentert Gørils beskrivelser av hendelsen på møtet og av han, men ønsker ikke å kommentere saken.
Styreleder i Kvensk Finsk Riksforbund, Bjørnar Seppola, er på ferie, men svarer via en e-post til NRK om anmeldelsen:
– Sett utenfra virker det som om Sara ønsker seg et samfunn hvor hun kan melde til politiet de som har andre meninger enn henne om historien, og kanskje også om andre spørsmål. Jeg håper dette ikke er tilfelle. Det ville i tilfelle være bekymringsfullt og svekkende for tilliten til Sametinget, siden Sara er en folkevalgt representant i Sametinget.
Et annet syn på hendelsen
Seppola var ikke selv til stede i Tufsingdalen, men skriver om forbundets versjon av hendelsene denne kvelden. De mener at Sara og de hun kom sammen med, hadde reist langveis fra for å provosere.
– Straks Tengelsen er ferdig med sitt foredrag, spretter de opp og skjeller ut foredragsholder for løgn og historieforfalskning, for rasisme og samehat, uten at det blir pekt på noe konkret punkt i hans foredrag.
Han mener en slik opptreden er ødeleggende for samarbeidet mellom folk, som samer og kvener.
– Skal man kunne leve sammen i fred og fordragelighet med sine naboer, må man lære seg til å akseptere og tolerere at naboen noen ganger har meninger som avviker fra ens egne, skriver Seppola.
NRKs kilder som var på møtet, hevder at møtelederne prøvde å omskrive den samiske historien til en kvensk historie.
Seppola mener dette ikke er tilfelle. De konsentrerer seg om historie knyttet til kvener.
– At det i noen tilfeller kan være vanskelig å fastslå hva som er samisk og hva som er kvenskfinsk, får vi bare leve med og ta etter hvert som slikt dukker opp.
Seppola sier at de gjerne samarbeider med samiske organisasjoner. De har blant annet markert samenes nasjonaldag med et eget arrangement i Lyngen i Nord-Troms.
Viktig symbolhandling
Elisabeth Stubberud er førsteamanuensis på NTNU, på institutt for tverrfaglige kulturstudier. Hun har forsket blant annet på identitet og diskriminering knyttet til minoriteter, som samer og kvener.
Hun mener det er viktig at sånne som Gøril står opp for andre.
– Dette er helt uakseptable virkemidler i et møte eller en debatt. Det er flott at hun har markert så tydelig avstand. Det er en viktig symbolhandling.
Stubberud, som selv er kven og same, sier hun blir opprørt av hendelsen slik den er beskrevet av Sara og Kleveland.
– For meg er det nokså uproblematisk i hverdagen å stå med en fot i hver leir. Når man setter samer og kvener opp mot hverandre blir det umulig å jobbe på tvers av organisasjoner, men det blir også umulig å være meg.
Å holde den rette ansvarlig
Stubberud er også aktiv i samiske og kvenske organisasjoner, og forteller at de aller fleste samarbeider godt i dag og støtter hverandres aktiviteter. Selv om historiske hendelser, som fornorskning, ikke har lagt opp til det.
– Man vet at noen steder har det vært best å være samisk, andre steder kvensk. Mange har vonde opplevelser på grunn fornorskning, som har virket inn på forholdet mellom samer og kvener på ulike steder.
– Løsningen er ikke å ta hverandre, å gå etter andre etniske minoriteter, men holde staten ansvarlig for den politikken som har blitt ført, sier Stubberud.
Hei!
Hva tenker du etter å ha lest saken? Er det andre saker jeg bør se på?
Ta gjerne kontakt med meg over en epost.