Finsk jernbane i nord kan bli en bloddryppende historie for reindriftsnæringen

– Hundrevis rein kan bli massakrert hvert år, advarer leder Ellinor Marita Jåma i Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL).

Jernbanekart Troms og Finnmark

Det er flere alternative ruter for den tenkte jernbanelinja fra Rovaniemi til en isfri havn i nord. Skibotn, Kirkenes og Murmansk er blant alternativene.

Foto: Montasje / NRK

Industrien i Finland øyner nå en mulighet for en større handels- og transportrute gjennom en jernbaneforbindelse fra Nord-Finland til kysten av Finnmark eller Troms.

Tidligere statsminister Paavo Lipponen er blitt ansatt for å overtale norske interesser å bli med.

Lederen i Norske Reindriftssamers Landsbforbund mener imidlertid at en jernbane i dette området vil være en særdeles dårlig idè.

– Jeg kjenner ikke til disse planene. Derfor er det vanskelig å uttale seg. Men på et generelt grunnlag kan jeg si at dette høres ut som en farlig plan. Både i Skibotn-, Kirkenes- og Murmansk-alternativet må jernbanen gjennom reindriftsområder. Derfor frykter jeg mye store tap for reineierne og stor lidelse for reinen. Jernbanetraseen vil også beslaglegge store reindriftsarealer, advarer NRL-leder Ellinor Marita Jåma.

Fortsatt bare en våt drøm

Planene om en jernbane fra Rovaniemi i Nord-Finland til en isfri havn i Troms, Finnmark eller til Murmansk i Nordvest-Russland er fortsatt bare en våt drøm.

Myndighetene og næringslivsinteresser i Rovaniemi mener at Kirkenes-alternativet er mer interessant enn den eventuelle ruten til Skibotn, skriver nettsiden BarentsObserver.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tog, Arctic Express

Toget ankommer en stasjon i det som er tenkt å bli ny jernbane fra Rovaniemi til isfri havn i nord.

Foto: Pressebilde

Murmansk-alternativet anses som mer risikofullt på grunn av det omskiftende politiske klimaet i Russland.

Martti Hahl er representant for det Rovaniemi baserte Barents Center og han mener det er viktig å få med norske interesser.

– Det kan være en god idè for Norge å bruke deler av det enorme statlige pensjonsfondet for å investere i prosjektet, sier Hahl til BarentsObserver.

Mer enn 200 rein drepes årlig på Nordlandsbanen

Strekningen fra Rovaniemi til Kirkenes, Skibotn eller Murmansk er på cirka 500 km og vil gå gjennom områder med mye rein.

NRL-lederen vil derfor med den informasjonen hun sitter med nå ikke råde norske myndigheter til å støtte dette jernbaneprosjektet.

– Vi ser både på norsk og svensk side hvor mange dyr som må bøte med livet på grunn av togtrafikken. Hvert år blir både rein og elg påkjørt, påpeker Jåma.

I tiårsperioden 2001–2011 ble det påkjørt og drept 2316 rein av toget på på Nordlandsbanen i strekningen Steinkjer-Bodø.

Bare det siste året har godt over 200 rein blitt drept av toget på langs den 729 kilometer lange togstrekningen.