– Jeg synes det er kjempebra at denne muligheten finnes. Det er viktig at Joakim lærer om samisk kultur og språk, sier Inger Nango (34) til nrk.no/sami.
Joakim som går på Kjølnes ungdomsskole i Porsgrunn, får undervisning i samisk via videokonferanse over nettet. Læreren hans befinner seg i Kautokeino.
LES OGSÅ:
Kommende skoleår får tilsammen 45 barn i ulike skoler over hele landet fjernundervisning i samisk. Dette er en økning på 30 prosent fra siste skoleår (se kartet nederst i saken).
To ganger i året til Kautokeino
To ganger i året reiser 13-åringen til skolen i Kautokeino hvor han hospiterer.
– Vi synes opplegget der har vært bra. Han har blant annet fått kjøre med rein og lært seg mye om kulturen, forteller mora Inger Nango.
Joakim har hatt fjernundervisning og hospitering siden 5. klasse.
– Han snakket samisk da han var mindre, men det gikk helt over på norsk. Jeg håper han etter hvert skal lære seg såpass at han kan føre en samtale. Nå kan han enkelte ord, sier Nango.
Kan snakke med bestemor
Familien Gaup Gustad bor i Lierne i Nord-Trøndelag. De hadde bodd noen år i Oslo, og da de flyttet til Lierne ble de gjort kjent med tilbudet om fjernundervisning og hospitering.
– Vi er svært godt fornøyd med opplegget. For oss er det svært viktig at barna får opplæring i samisk. Mitt morsmål er jo samisk og derfor er det viktig at barna også lærer seg det, sier Inger Anna Gaup Gustad.
At barna behersker samisk er spesielt viktig når familien reiser nordover.
– Da kan de kommunisere bedre med bestemor og andre slektninger, forteller Gaup Gustad.
Barna hennes hospiterer i Kautokeino.
– Uvitenhet er det største problemet
Anita Perdatter Ravna bor i Moss. Hun har to års erfaring med fjernundervisning, men barna hennes har hospitert i seks år i Karasjok.
Hun er ikke fornøyd med hvordan skolen i Moss ivaretar oppgaven.
– Skolen tar ikke dette helt på alvor. De skjønner ikke viktigheten ved å ha samisk. De tror samisk er et språk vi velger for moro skyld. For meg er det veldig viktig. Jeg selv vokste opp med norsk som første språk i Austertana. Barna har en samisktalende far og vi har valgt helt bevisst at barna skal lære seg samisk, forteller Persdatter Ravna.
Hun måtte selv ta flere runder med skolen i Moss for å forklare hvorfor barna skulle ha samisk.
– Hvis jeg selv ikke hadde stått på hele tiden i forhold til skolen, ville barna aldri fått dette tilbudet. Det er ikke direkte uvilje fra skolens siden, men uvitenhet. Lærerne burde ha visst mye bedre om samisk språk og kultur. Uvitenhet er det største problemet, sier hun.
KARTET: 45 elever rundt om i Norge får fjernundervisning. Elevene holder til i Stavanger, Sørum, Porsgrunn, Søgne, Haugesund, Bergen, Ullensaker, Hurdal, Sør-Odal, Moss, Ås, Skedsmo, Askim, Oppegård, Tønsberg, Hurum, Nannestad, Nes, Mandal, Rælingen, Nes, Lierne, Steinkjer, Andøy, Vestvågøy, Sortland, Hasvik, Hammerfest og Gamvik.
(Kartet kan beveges ved å holde musepekeren på det)