– Prisen er altfor høy i forhold til annet kjøtt. Vi kjøper ikke reinkjøtt i butikken, og hvis vi gjør det, drar vi til Karesuando på svensk side. Der er det mye billigere, sier Heitmann til NRK.
Altaværingen er innom Coop Prix i Tana for å handle andre dagligvarer sammen med fruen.
Noe annet til «finere gjester»
Han tviler ikke på kvaliteten på kjøttet som finnes i frysediskene i de norske dagligvarekjedene. Heitmann ler når NRK spør om han kunne tenke seg å kjøpe en indrefilet til 475 kr pr. kilo hvis han fikk «finere gjester» til middag.
– Da blir det luksus i alle fall. Skal vi ha en filetmiddag til fem-seks personer, så koster det flesk. Vi kjøper heller fårekjøtt og lager fårikål. Den er også god, sier Heitmann.
På Rema 1000 i Tana er Per Olaf Persen innom for å handle. Han har ikke fått med seg at dagligvarekjeden har satt ned prisene på reinkjøttprodukter.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Skal vi ha en middag til hele familien med noe av dette, blir det adskillig dyrere sammenlignet med andre kjøttvarer som finnes i frysediskene ved siden av. 300-400 kroner for kjøttet for eksempel to ganger i uka blir i meste laget, sier han.
– Synd at dette fryses vekk
Persen mener reinkjøttet er blitt så eksklusivt på grunn av prisen at han heller velger annet kjøtt til festmat.
– Ettersom det er mye kjøtt på lager, og mulighetene for å slakte enda mer rein er tilstede, så burde prisene blitt satt ned betraktelig. Det må være mulig å få kjøttet ut til folket istedenfor å fryse det ned. Reinkjøtt er et sunt produkt og da er det synd at det lagres vekk fordi man ikke vil selge det til en pris folk er villig til å betale, sier han.
- SJEKK FLERE PRISER
Torsdag fortalte NRK at Rema 1000 har kuttet prisene på flere produkter. Nå varsler også Norgesgruppen at de gjør det samme, men vil ikke si hvor mye.
Kutter prisene
Informasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, sier de er innstilt på å gjøre noe i forhold til lagrene som er fulle.
– I perioden før og etter påske skal vi ha kampanjer og reduserte priser på reinkjøtt i alle Norgesgruppens kjeder, forteller hun til NRK.
Norgesgruppen har kjedene Kiwi, Spar, Joker, Meny og Ultra. Kine Søyland mener alle disse nå er med på å ta et ansvar for å få ned lagrene.
– Vi har fått bedre priser fra leverandørene, og vi kutter også kraftig i marginene i våre på dette. Dette er egentlig et spleiselag for å opp salget i forhold til det akutte og konkrete problemet man har med det store overskuddslageret, forteller Søyland til NRK.
- Les også:
Kan skape større etterspørsel
Gjennom de kortsiktige tiltakene vil man gi flere muligheten til å bli kjent med reinkjøtt, mener hun.
– Dette vil forhåpentligvis skape en større etterspørsel etter reinkjøtt. Hvis produktet er så godt som bransjen ønsker å framstille det som, så vil jo dette skape etterspørsel. Da har man kanskje klart å skape et behov og et ønske i befolkningen for å spise mer reinkjøtt, sier Søyland til NRK.
Søyland sier prisen på reinkjøtt inn til butikken er mye høyere enn på annet kjøtt.
– Når prisen er høy, og hvis man ikke har klart å skape en forståelse blant forbrukerne om at reinkjøtt både skal og bør være relativt mye dyrere, så er det vanskeligere å få omsetning på det. Jeg tror vi snakker om et «flerhodet troll». Det er flere mekanismer som spiller inn, sier hun.
Ønsker en total gjennomgang
Informasjonssjefen mener det er viktig å skape de gode historiene om reinkjøtt og lage markedsframstøt.
– Hvis forbrukeren får en forståelse for hvorfor kjøttet skal være dyrere, så kan det være mulig å ta en høyere pris, sier hun.
Hun mener alle aktørene i hele verdikjeden må komme sammen for å se på hvordan man skal løse de langsiktige utfordringene.
– Da kan man se på om det produseres for mye reinkjøtt, er man flink nok til å selge det inn til forbrukerne og hvordan er tilskuddsordningene. Det er med andre ord mange aspekter man må se på, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.
- Les også:
- Les også:
Tirsdag har markedsutvalget for reinkjøtt innkalt til møte i Oslo for å blant annet diskutere om lagersituasjonen.