Tirsdag mistet en motorsyklist styring og veltet i veikanten.
- Les også:
Han pådro seg moderate skader i veltet, men heldigvis unngikk han oppstikkende trebiter.
Flere motorsyklister dør på norske veier
Hittil i år har 100 personer mistet livet i trafikken. Det er 10 flere enn på samme tid i fjor. Den største økningen er blant omkomne på motorsykkel, melder Trygg Trafikk.
- Les også:
– Stikkende pinner kan gi mer skade enn veltet
Leder i Karasjok motorsykkelklubb Sverre Nikkinen liker dårlig at veikantene utgjør så stor fare.
– Motorsyklister kan fort bli spiddet av disse oppstikkende pinner, og gjøre større skade på kroppen dersom man blir utsatt for velt, sier Nikkinen.
Han synes derimot at det er bra når veikanten blir seks meter bred for våres synsfelt, slik at det blir lettere å oppdage dyr som kan være på tur til å krysse veien.
Innrømmer dårlig utstyr
Seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens Vegvesen Finnmark Tor Inge Helander mener at dagens utstyr, som brukes for å jevne veikanten, må kanskje forbedres, men kan ikke gjøre så mye i nærmeste framtid.
– La meg først si at vi får være glad for at det gikk bra med motorsyklisten. Vi har flere års erfaring, og så vidt jeg vet så er det ingen som har skadet seg på akkurat det her, men det utstyret dem bruker i dag så får vi dessverre det der resultatet, sier han.
Statens vegvesen setter jevning av veikant oppgavene på anbud, som gjør at kommuner kan ha forskjellige entreprenører som rydder.
– Vi legger disse oppgavene på anbud, og vi har ikke kontraktfestet noe om hvordan resultatet skal være, sier Helander.
Bør kontraktfestes
Motorsyklisten synes kontraktene med entreprenørene bør bli bedre.
– Jeg synes de bør se på kontraktene, fordi disse spisse trebitene på veikanten kan ta liv, sier han.
Helander tar saken på alvor.
– Vi skal se hva vi kan gjøre. Det kan hende at vi legger inn i kontrakten hva slags utstyr som må benyttes, sier seksjonslederen.