– Det var uvirkelig at alle dører plutselig lukket seg. At jeg ikke lenger visste når jeg kunne reise og tjene penger igjen. Det var veldig tungt, sier Hætta Øverli.
Sammen med sin faste makker, musiker Klemet Anders Buljo, har hun de tre årene reist landet rundt og holdt skolekonserter.
I tillegg har makkerne hatt andre oppdrag på festivaler og eventer.
På det meste har de hatt 200 reisedager i året.
Så kom koronaviruset. Skolene stengte. Konserter ble avlyst. Det ene oppdraget etter det andre ble kansellert, og dette føltes helt uvirkelig for duoen.
– Vi gikk fra 100 prosent aktivitet til null på et blunk, sier hun.
Kulturarbeideren som bor i Alta er langt ifra den eneste som opplever dette.
Beregninger fra Vista Analyse viser at hver måned uten aktivitet betyr over tre milliarder kroner i tapte inntekter for kulturnæringen.
Fra fast jobb til frilanser
Hætta Øverli anslår at de så langt har tapt om lag 600.000 kroner.
Det er ikke fritt for at hun de siste ukene har reflektert over valget hun gjorde i 2017.
Hun sa opp fast jobb i et bemanningsbyrå, og satset på å leve av musikken, som til da hadde vært en hobby.
– Det å si opp fast jobb og miste en sikker inntekt, var skremmende. Jeg måtte virkelig kjenne godt etter om jeg skulle våge å bli en frilanser, minnes hun.
De første ukene etter at Norge ble stengt ned, var hun som i en boble. Flere år av sin tidligere yrkeskarriere hadde hun brukt tid på å hjelpe andre med å få seg jobb.
Nå var det plutselig hun selv som var arbeidsløs.
– Vi booker alt av oppdrag selv, og legger mye tid i å bygge nettverk for å sikre oss inntekt. Så sto vi der, uten noe å gjøre. Vi måtte bare konstatere at nå var en frilansers verste mareritt blitt til virkelighet, sier hun.
Fylkeskommune betalte honorar
Nordland fylkeskommune er blant dem som tidligere har organisert skolekonserter for duoen fra Alta.
Da koronakrisa slo til i Norge, valgte fylkeskommunen å avlyse alle sine bookinger på kort varsel.
– Vi kansellerte alt før regjeringen iverksatte tiltakene sine. Det var for å forhindre spredning av smitte, forteller Nina Badendyck, som er leder for Scene 8.
De har ansvar for å booke en god del av turneene i Nordland fylke.
De valgte likevel å betale honorar til frilanserne som hadde kontrakt med dem i mars og april.
– Vi ønsket ikke at de skulle bli mer skadelidende enn nødvendig, sier Badendyck.
- Les også:
Nye tekster, nytt håp
Sangeren fra Alta er også takknemlig for støtte fra kunstnerorganisasjonen Creo.
– De har jobbet knallhardt for å sikre at de krisepakkene som kommer også tar hensyn til oss frilansere, sier hun.
Nå er elevene tilbake på skolen, og Finnmarks-duoen har så smått begynt å få nye bookinger.
– To bookinger er kanskje ikke all verden, men det føltes så herlig å få dem, sier Hætta Øverli gledesstrålende.
Mest av alt gleder de seg til å møte publikum igjen.
– Det gir meg så mye å være i kontakt med barn. De er naturlig nysgjerrige. Etter konsertene våre vil de så gjerne vite mer om samisk musikk og kultur, sier hun smilende.
Hætta Øverli og Klemet Anders Buljo har ikke ligget på latsiden de siste ukene. Ny plate er snart klar. Den spesielle våren har satt sitt preg på tekstene.
– Jeg kjenner at nærhet, kjærlighet og vern av naturen er så mye viktigere nå enn noen gang tidligere. Det har jeg lyst til å formidle til vårt publikum, sier hun ettertenksomt.