NRK Meny
Normal

Raser mot DNB for omstridt oljerørinteresse

Godt over 2000 personer har signert protestopprop mot storbanken, og mange sier opp kundeforholdet. – Skam dere DNB, sier en av mange som nå bytter til andre banker.

DNBs hovedkontor og Standinc Rock-demonstrasjonene

STØTTER INNGREP: Den Norske Bank (DNB) har spyttet rundt 2,8 milliarder kroner i lån til utbyggingen av en 1900 kilometer lang oljerørledning i det nordlige USA. Utbyggingen har ført til store demonstrasjoner, først og fremst blant urfolksgrupper i Dakota-området der oljerørledningen skal krysse Missouri-elven.

Foto: Heiko Junge (NTB Scanpix) / Robyn Beck (AFP)

Nylig ble det kjent at Norges største bank har økonomiske interesser i den omstridte oljerørutbyggingen i USA; «Dakota Access Pipeline» (se faktaboks).

I det denne artikkelen publiseres, har 2.297 personer skrevet under på protestoppropet mot DNBs pengestøtte til oljerørutbyggingen (ekstern lenke).

Nå har også mengder med kunder henvendt seg til banken med varsler om å si opp som kunde, grunnet DNBs støtte til utbyggingen.

– Dette er DNB med på! Skam dere! Skal skifte bank!, skriver Karen Inga Vars.

Hun er en av kundene som via Facebook i skarpe ordelag har varslet DNB at man vil avslutte kundeforholdet (ekstern lenke – Facebook-medlemskap eller -innlogging ikke påkrevd).

Enorm pengestøtte

Karen Inga Vars

STIKKER TIL KONKURRENT: Tana-bosatte Karen Inga Vars har i lengre tid vært trofast DNB-kunde. Nå er det slutt.

Foto: Nils Henrik Måsø / NRK

– Naturinngrepene er massive, og det at man neglisjerer urfolket i området gjør at jeg ikke kan være DNB-kunde lenger, sier Karen Inga Vars til NRK.

DNB har lånt store pengesummer til tre ulike selskap som er involverte i oljerørutbyggingen, ifølge selskapenes egne rapporter.

Dette utgjør en sum på til sammen 341,5 millioner dollar – eller cirka. 2,8 milliarder kroner.

– Forbrukermakt

NRK har forsøkt å kartlegge antallet DNB-kunder som via bankens Facebook-side har varslet opphør av kundeforhold.

Dette har vist seg å være utfordrende, da kundehenvendelsene for tiden strømmer jevnt inn uten stans.

– Men dette er iallfall et godt eksempel på forbrukermakt. Det er bra at kunder viser at vi ikke aksepterer slik bankatferd – at profittjag er viktigere enn alt annet, sier Karen Inga Vars.

141 demonstranter arrestert

DEMONSTRASJONS-BRUDULJER: Dette er utdrag fra denne høstens utallige demonstrasjoner som har funnet sted i Cannonball-området ved Missouri-elven, i grenseområdet mellom Nord- og Sør-Dakota. Representanter fra urfolksstammegrenen Standing Rock fører an i demonstrasjonene (se egen faktaboks om Standing Rock nederst i artikkelen).

God stemning hos bankkonkurrent

Skandiabankens kommunikasjonsansvarlig Ole Bernhard Larsen

GLISER AV KUNDETILSTRØMMING: Skandiabankens kommunikasjonsansvarlig Ole Bernhard Larsen tar gjerne imot dem som måtte være misfornøyd med DNBs oljerørinteresser. Selv tør Larsen garantere at Skandiabanken ikke har lignende beskjeftigelser.

Foto: Skandiabanken

Mandag meldte Nettavisen at Skandiabanken opplever kundeflukt fra DNB, som følge av DNBs innføring av gebyr på kontantuttak fra minibank.

Ole Bernhard Larsen hos Skandiabanken bekrefter dette overfor NRK.

– Men før helgen ble det jo også kjent at DNB har interesser i den omstridte oljerørutbyggingen. Kan også det være årsaken til kundetilstrømmingen til dere?

– Helt klart.

– Hvordan kan dere være sikre?

– Vi har opplevd konkrete spørsmål fra kunder hvor de henviser til oljerørutbyggingen. Kundene spør om vi i Skandiabanken også driver med slikt, forteller Larsen, og tillegger:

– Da svarer vi kategorisk «nei». «Bra» svarer de da.

– Kan du garantere det svaret dersom gravejournalister går Skandiabanken etter i sømmene?

– Det kan jeg garantere, svarer Larsen.

Dakota access pipeline

«DEN SORTE SLANGE»: Urfolksstammen Sioux kaller den påbegynte oljerørledningen for «The black snake».

Foto: EWA-MARI HEDMAN / NRK

Merker ikke kundeflukt

Even Westerveld

AVVISER AT KUNDER RØMMER: Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, hevder overfor NRK at det er viktig for DNB at oljerørutbyggingen gjennomføres i henhold til lover og reguleringer, og FNs erklæring om urfolksrettigheter.

Foto: DNB

– Vi opplever ikke noen større kundeflukt som følge av dette.

Dette hevder Even Westerveld hos DNB.

Mengdene med kritiske kundehenvendelser via Facebook har man derimot merket seg.

– Vi skjønner at saken engasjerer. Det er bra at folk bruker sosiale medier til å si ifra, tillegger han.

– Men vi håper samtidig kundene ser at vi tar saken på alvor, og at vi er proaktive for å få mer informasjon om de forskjellige påstandene, skriver Westerveld til NRK.