Hopp til innhold

Samiske musikere er uenige om joik på Stjernekamp

To samiske musikere er uenige om joik bør brukes på Stjernekamp. Deltaker Didrik Solli-Tangen synes det er litt skummelt.

Mari Boine på Varangerfestivalen

Mari Boine bruker joik i sin samiske musikk.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Tidligere i år sa den samisk musikeren Åsá Márgget Anti at det ikke er greit å bruke joik under musikkonkurransen Stjernekamp. Det er ikke Mari Boine enig i, som betegner det som kjempefint.

Lørdag er det semifinale, og da skal de tre gjenværende deltakerne prøve seg på joik.

– Det som er litt skummelt er at man ikke vil tråkke noen på tærne, sier Didrik Solli-Tangen til NRK.

Solli-Tangen understreker at de som artister har fått joiken som en oppgave fra produksjonen i NRK.

– Vi må løse den på en best mulig måte. Etter hvert som jeg har fått mer kjennskap til joik og samisk kultur, så kjenner jeg at det er noe større enn bare å synge helt vanlig. Det er noe som jeg har lært nå, men nå er det for sent å snu.

Lørdag er joik en sjanger under Stjernekamp.

SE VIDEO: Didrik Solli-Tangen vil ikke tråkke noen på tærne ved å joike.

«Kulturell appropriasjon»

Det ble en langvarig debatt da Siv Jensen (Frp) kledde seg ut som indianer på Finansdepartementets høstfest. Hun ble beskyldt for kulturell appropriasjon.

Mange av oss hørte kanskje begrepet kulturell appropriasjon for første gang. I alle fall ukjent for undertegnede journalist.

– Begrepet brukes som kritikk mot dem som tar elementer fra andres kultur og omdefinerer det, uten å kreditere opphavet, forklarer ekspert på kulturell appropriasjon, Thomas Talawa Prestø.

Men hva med når norske artister bruker joik i stjernekamp?

Den samiske artisten Mari Boine er kjent for å ha modernisert joiken. Hun mener at appropriasjon kan handle om å stjele.

– Kulturell appropriasjon er etter min mening når noen stjeler design fra vår eller andres kultur og selger det kommersielt og kaller det for sitt design uten respekt for det opprinnelige, sier hun til Vårt Land, og viser blant annet til bruk av falske kofter i turistindustrien.

– Låner fra hverandre

Boine understreker at utveksling mellom kulturer har foregått siden tidenes morgen. At man låner fra hverandre og lar seg inspirere til å lage noe nytt.

– Men man må kunne forvente en viss dannelse fra dem som styrer landet vårt og i hvert fall prøve å ha en sunn meningsutveksling uten å bli latterliggjort fordi man kommer med kritiske tilbakemeldinger.

– Det er tydelig at folk i Norge trenger mer kunnskap om hvorfor urfolk reagerer på at våre klær blir billigutgaver av kostymer som man kan kle seg ut med, sier Boine til Vårt Land.

Åsá Márgget Anti

Joikeren Åsá Márgget Anti betegner joiken som samenes eget produkt.

Foto: Privat

– Kjempefint

Mari Boine mener at bruken av joik under dagens Stjernekamp ikke blir det samme.

– Jeg synes det er kjempefint at norske artister på denne måten nærmer seg den samiske musikken og plasserer den ved siden av pop, rock, reggae og opera. Det er en gledelig framgang.

Joikeren Åsá Márgget Anti mener derimot at det ikke er greit å joike på Stjernekamp.

Hun betegner joiken som samenes eget produkt.

– Den er ett av kjennemerkene ved vår egen kultur. Joiken er ikke bare musikk. Den er også en måte å kommunisere på, som har et mye dypere innhold enn bare det å synge «hoi-la-loila», sa hun til NRK i juli.

Korte nyheter

  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK
  • – Regjeringens kraftpakke gir en Klondyke-stemning

    Sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) reagerer på det høye antallet innmeldte vindindustriprosjekter.

    – Regjeringen har gjennom vedtaket om å elektrifisere Melkøya og sin Kraftpakke skapt en febrilsk Klondyke-stemning hos mange, advarer Muotka.

    Hun syns det er stort behov for å vurdere realismen i at det er så mange nye prosjekter som meldes inn.

    – Samiske rettighetshavere, både reindrifta, fastboende, andre beitenæringer, utmarksutøvere og sjøsamer blir sterkt påvirket av alle disse prosessene som nå må gjennomføres og dette er både sterkt konfliktskapende og meget ressurskrevende, påpeker Muotka.

    Loga sámegillii

    Sametingspresident Silje Karine Muotka under overrekkelse av sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.
    Foto: Mette Ballovara / NRK