Derfor oppstår sosiale medietrender i krise

Når vi har det vanskelig tyr vi oss gjerne til humor, dans og musikk, forklarer psykolog.

Hollywood-kjendiser slenger seg på trender

UTFORDRINGER: I Stay Home Challenge, eller «jeg blir hjemme utfordringen» med artist Bebe Rexha, artist Elton John og tidligere fotballspiller David Beckham.

Foto: NRK Beta/Privat/Bildemontasje: Anders Boine Verstad

Denne artikkelen er over to dager gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Loga ášši sámegillii.

Folk som danser. Toalettruller som det trikses med. Folk som holder konserter.

I en ellers usosial hverdag prøver folk nå å sosialisere seg. Og det over internett.

De seneste dagene og ukene har den ene trenden etter den andre oppstått.

Noe av de første «virale» klippene som oppsto under koronakrisen var klappingen i Italia. De viste støtte til helsepersonell som sto på dag og natt under pandemien.

Denne trenden kom også etter hvert til Norge, og det sammen med en hel haug andre trender.

Flere steder i landet møtes folk på balkongene sine for å klappe for dem som jobber for å bekjempe koronaviruset.

KLAPPER: For drøye én uke siden fikk helsepersonell en hyllest av personer landet rundt. Klappingen har funnet sted flere ganger etter dette.

Trendene som vi nå må bla oss gjennom på diverse sosiale medier kan ha en positiv effekt, tror psykologspesialist.

– Vi har behov for en pause fra bekymringen eller uroen mange kjenner på nå. Da velger vi gjerne aktiviteter som gir trygghet, håp og glede. Det er veldig bra, sier Margrethe Bals Utsi, psykologspesialist i Kautokeino kommune.

Margrethe Bals Utsi i TV-studio

PSYKOLOGSPESIALIST: Margrethe Bals Utsi mener det er viktig å koble av fra alle nyhetene om koronaviruset for å få et fristed.

Foto: Skjermdump / NRK

Bearbeider følelsene med joik

Og aktiviteter og utfordringer finnes det nesten endeløse muligheter av på sosiale medier.

Det finnes flere trender som overskrider landegrenser og får millioner av avspillinger. Noen er av litt mindre format.

En av disse mindre formatene er joiking. Lulesamen Martin Rimpi kom på en egen koronajoik mens han sett ved kjøkkenbordet og fulgte med på de siste nyhetene.

For å finne trygghet i en ellers usikker og utrygg hverdag prøvde han å skaffe en felles følelse blant samene spredt over Nordkalotten.

Martin Rimpi

JOIKER: Martin Rimpi har laget en joik om koronaviruset som han har delt på sosiale medier.

Foto: NSR

– Det hjelper meg å bearbeide de følelsene jeg har inni meg, sier Rimpi.

Flere har også fulgt etter. Ola Stinnerbom, som blant annet har vunnet Sámi Grand Prix, publiserer det han kaller for «Power Yoik Sessions» hver dag.

  • Se: Stinnerboms kraftfulle joik mot viruset

Hallo and welcome to my Quarantine Studio Sàpmi and my daily Power Yoik Session. This is my second yoik today a POWER YOIK FOR LIFE. 20.03.26

Publisert av Ola Stinnerbom  Torsdag 26. mars 2020

Danser for å helbrede jorden

Urfolk i Nord-Amerika og Canada har igjen tydd til den urgamle tradisjonen «jingle dansen» i et forsøk på å helbrede jorden.

Her er det unge jenter og kvinner som danser i sine tradisjonelle klær. De er pyntet med metallkjegler som klirrer i det de treffer hver andre.

Ved solnedgang over Atlanteren, danser blant annet 11 år gamle Shyla Tootoosis ute på gresslettene i Saskatchewan som ligger på innlandet i Canada, for å helbrede verden mot viruset.

– Da jeg vokste opp ble jeg alltid lært å be for hverandre, og det var en sann ære å be for verden, sier Tootoosis til CBC News.

jingle dance
Foto: Privat

– Føle støtte og solidaritet

Nettaviser og andre nyhetskanaler øses ned av koronanyheter.

For dem som ønsker å koble av fra nyhetene, blir sosiale medier og egne profiler, delvise fristed. Når vi har det vanskelig tyr vi til dans, musikk og humor, forklarer Utsi.

– Alt dette trenger vi for å føle støtte og solidaritet. Det gjør at man kanskje ikke føler seg så alene, og man blir i bedre humør.

Utsis oppfordring er nå at man kanskje ikke følger med på de seneste oppdateringene døgnet rundt.