Det viser en landsomfattende undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort.
- 54 norske kommuner har uakseptabel dårlig service. Bare hver tredje kommune har et godt nok servicenivå, skriver rådet.
Nederst
Samekommunene
og er blant de dårligste og får en poengsum på 49.Når nrk.no/sami skulle innhente kommentar til dette dårlige resultatet fra de to kommunenes rådmenn, var det ikke mulig å få tak i dem i det hele tatt.
Kommuner med under 50 poeng har "uakseptabel" service, mener Forbrukerrådet.
Gjennomsnittspoengsummen for alle landets kommuner er 61. De beste kommunene scorer i snitt 77 poeng.
Tana best
Av de samiske kommunene, er
best med 67 poeng. Deretter følger (64), (63), (55) og (51).Forbrukerrådet mener at vi skal få svar og hjelp på minst to tredeler av disse henvendelsene. I tillegg til Loppa og Hammerfest, får Måsøy, Tana og Kvalsund i Finnmark «godkjent»-stempel av Forbrukerrådet.
- Disse fem kommunene fortjener skryt for god service. De andre 14 kommunene i Finnmark må skjerpe seg, sier Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.
Tana kommune samt Lebesby kommune er blant de 10 flinkeste i landet til å svare på epost. Fra disse to kommunene fikk vi svar på alle de syv epostene vi sendte.
På tross av at Tana scorer høyt i denne undersøkelsen var det heller ikke her mulig å få en kommentar fra rådmannen.
- Må skjerpe seg
"Samenes hovedstad" som Karasjok lanseres seg selv på sine hjemmesider og naboen Kautokeino er altså på den nederste delen.
- Disse 54 kommunene har et uakseptabelt lavt servicenivå. Når vi henvender oss til disse kommunene, får vi på langt nær god nok hjelp. Forbrukerrådet krever at disse kommunene nå skjerper seg, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.
Dårligere på alt
Karasjok er den eneste finnmarkskommunen som får færre poeng i årets test sammenlignet med testen i 2005. Karasjok er blitt dårligere på alt, og spesielt til å svare på e-post. Rådet fikk svar på kun to av syv e-poster.
- Også på telefon hadde vi problemer da vi henvendte oss til Karasjok kommune. Vedkommende som tok telefonen på sykehjemmet, hadde problemer med å forstå norsk, skriver Forbrukerrådet.
De nordnorske fylkene, samt Aust-Agder, har den høyeste andelen kommuner med det Forbrukerrådet mener er uakseptabel service. Og aller verst er Troms. Syv Troms-kommuner, nesten hver tredje kommune, får under 50 poeng.
Larvik kommune har
er det i Moskenes kommune.