Han stiller seg undrende til situasjonen, fordi det etter hans vurderinger har vært både ressurser- og kompetanse til rådighet. Men likevel har det ikke kommet lærebøker.
Nå krever barneombudet at det leveres.
Setter fokus på læremiddelsituasjonen
Barneombudet setter fokus på rettighetene til samiske skolebarn, og da må lærebøkene på plass. Dette vil Haanes sørge for.
– Situasjonen er uverdig, og den svekker barnas mulighet til å utvikle sitt språk, understreker Haanes.
På dagens møte med Sametinget har barneombudet fått positive signaler om at ting er på gang, men likevel ser Haanes seg nødt til å opptre som en vaktbikkje.
Haanes sier til NRK Sámi Radio at han har vært å bjeffet i gangene på Sametinget når det gjelder læremiddelsituasjonen.
Han kaller situasjonen for et brudd på samebarnas rettigheter.
Viktig dokumentar
Selv om barneombudet allerede var klar over situasjonen, så har NRK dokumentaren om stensilbarna fått barneombudet til å reagere.
– Dokumentaren gav oss verdifull kunnskap, og avdekket en situasjon som vi kanskje skulle sett tidligere.
Sametinget har brukt 76 millioner kroner på læremiddelproduksjon de siste fem årene.
Lyn forbannet
Lærer Sissel Gaup erbåde sint og frustrert. Hun forteller at hun har kjempet for flere lærebøker i sju år nå, men likevel er det ingen framgang. Allerede i 2001 lovet daværende visepresident Ragnhild Nystad fortgang.
Gaup håper og ber om at det ikke tar ytterligere sju år før situasjonen bedrer seg.
Hun visste ikke annen råd enn å selv ta kontakt med barneombudet.
Og i dag fikk hun i praksis vise Haanes hvor dårlig det egentlig står til. Bøkene er rett og slett ikke godkjente, sier Gaup.
Et godt møte
Rådsmedlem med ansvar for læremidler Jørn Are Gaski er fornøyd med dagens møte.
Han er sparsommelig med svar når journalisten spør om de nå har fått refs, men snakker villig om invitasjonen fra barneombudet om å trekke lasset sammen.
Gaski forteller også at det under møtet kom fram at barneombudet tar selvkritikk når de ikke har kommet på banen tidligere.
Heretter skal de ha årlige møter, slik at lærebok situasjonen blir fulgt opp.