Av 240 spurte rektorer i Norge, sier nesten havlparten at skolebarna i Norge mangler respekt og folkeskikk og at det er foreldrene som er hovedårsaken til at barna mangler oppdragelse.
Samiske barn
Astrid Rasdal Kemi
Foto: Piera Balto / NRKHeller ikke samiske barn har god oppdragelse når det gjelder oppførsel på skolen. Ved Kautokeino ungdomsskole opplever lederen for foreldrerådet, Astrid Rasdal Kemi at ikke alle foreldre i kommunen tar nok ansvar for sine barns oppdragelse.
– I flere møter har vi diskutert problemene med barn som ikke viser respekt for lærere og medelever og at dette skaper uholdbare situasjoner for lærerne, men vi har ikke klart å løse disse problemene, sier Astrid Rasdal Kemi. Hun sier også at foreldre i Kautokeino er lite flinke til å komme på foreldrerådsmøtene.
Mangler disiplin
Skolefaglig rådgiver i Kautokeino kommune, Dagny Sofie Aune sier at lærere må bruke mer tid til oppdragelse enn før.
– I enkelte tilfeller ser vi at foreldre ikke følger med i barnas oppdragelse. Jeg merker det ved at barn her i kommune har en ordbruk som ihvertfall jeg ikke har hørt tidligere og i enkelte klasser i skolene i kommunen er det så ille at enkelte lærere rett og slett gir opp, sier Aune.
I følge henne er vel ikke samiske barns oppdragelse og oppførsel annerledes i forhold til det norske barn får av sine foreldre.