Utdanning og forskning er hovedtema i årets artikkelsamling «Samiske tall forteller 8», som ble offentliggjort torsdag. I årets rapport har 1. amanuensis Torkel Rasmussen ved Samisk høgskole sett på utviklingen i elevtallet i samisk første- og andrespråk i grunnskolen.
Tilbakegang i nord- og sørsamisk
Antallet elever som mottar opplæring i samisk førstespråk går ned.
Tabellen viser at tallet på elever som har opplæring i samiske språk gikk ned med ti fra i fjor.
Tallet på elever som har fått opplæring i lulesamisk øker med seks eller 6,5 prosent. For sørsamisk er det en nedgang på tolv elever eller 14,0 prosent.
Nedgangen i antall elever som mottar opplæring i samisk, er betydelig etter skoleåret 2005/06 som er det siste året den gamle læreplanen var i bruk. Nedgangen fra 2010/11 er på 129 elever eller 5,7 prosent. Når en tar i betraktning at elevtallet i grunnskolen i denne perioden går ned i Nord-Norge med 5,3 prosent kan det tyde på at situasjonen for opplæringa i samiske språk har stabilisert seg, men på et lavere nivå enn tidligere.
Det kommer også fram av tallene at tilbakegangen gjelder både nordsamisk og sørsamisk, mens opplæring i lulesamisk øker med tre elever eller 3,1 prosent i femårs perioden.
Nedgangen for opplæring i sørsamisk er 17 elever eller 18,7 prosent. Det må betegnes som en stor nedgang, skriver Rasmussen i rapporten.
Tilbakegang for faget samisk førstespråk
Det er også registrert en større tilbakegang for faget samisk førstespråk.
Elevtallet i nordsamisk førstespråk har gått ned både siden 2005/06 og siden 2010/11. Fra 2005/06 er nedgangen på 83 elever eller 8,3 prosent og fra 2010/11 er nedgangen på 66 elever eller 6,8 prosent.
Elevtallet i lulesamisk førstespråk har ligget på i underkant av 30 i perioden, men falt til 19 i fjor for å øke til 22 i år.
Elevtallet i sørsamisk førstespråk har ligget rundt 20 for å synke til 15 fra i fjor til i år. Dette er en nedgang på 25 prosent.
Nedgangen i samisk som andrespråk har stabilisert seg
Faget samisk som andrespråk i grunnskolen har hatt en betydelig nedgang etter skoleåret 2005/06.
Tabellen viser en markant nedgang i antallet elever som har opplæring i Samisk andrespråk i grunnskolen fra 2005/06 fram til i år. Den viser også at antallet barn som har Samisk andrespråk i grunnskolen har vært relativt stabile de siste fire år. Dette kan tyde på at nedgangen i faget har stanset og stabilisert seg på et lavere nivå enn tidligere. Tilbakegangen for sørsamisk andrespråk er likevel bekymringsfull, mener Rasmussen.
For å styrke revitaliseringa av samiske språk burde det være en målsetning å øke elevtallet i samisk som andrespråk, skriver Rasmussen i rapporten Samiske tall forteller 8.