Triumf i Kautokeino ser ingen annen utvei enn å gå rettens vei. Han mener å ha klare bevis på at joiken som Grand Prix låta fra 1981, "Samiid Ædnan" er bygd på, tilhører han.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
I 1980, da låten kom ut, var det ikke aktuelt for Triumf å gå rettens vei for å få rettighetene til joiken.
Nå, etter at joiken er brukt i Hollywood-filmen "The Thing" som håver inn millionsummer, er saken en annen.
– Vi samer skjønner jo ikke hvor store penger det kan være snakk om, og hvor mye vi faktisk kan tjene på dette. Derfor har jeg ikke reagert tidligere, sier Triumf til NRK Sápmi.
30 år gammel konflikt
Sverre Kjeldsberg har siden 1980 stått oppført som komponist i TONO, og er dermed innehaver av låten "Samiid Ædnan", som han i 1981 deltok med i Melodi Grand Prix- finalen i Haag, Nederland. Med seg på scenen hadde han den gang en joikende Mathis Simonsen Hætta.
Denne låta er ifølge Isak Mathis Triumf bygd på hans egen joik "Issát Máhtte", som tanten hans, Marit Hætta Ketola, i 1966 gav i gave til sin nevø.
– Det går ikke an at en nordmann bare legger til noen norske fraser her og der, og slenger på litt musikk. Selve joiken er min, men slik som det er nå er det ikke jeg som er rettmessig eier av joiken. Derfor vil jeg gå rettens vei.
- Les også:
Verken Sverre Kjeldsberg eller Mathis Simonsen Hætta vil kommentere saken, men tidligere har Simonsen Hætta uttalt til NRK Sápmi at denne diskusjonen ble tatt for 30 år siden, og at han anser seg som ferdig med saken.
Håver inn millioner
Over 30 år etter at låten kom ut, er den nå brukt i Hollywood-skrekkfilmen "The Thing".
Filmen hadde norgespremiere i oktober, og er i følge tall fra
på 123. plass blant årets sette filmer.- Les også:
Hittil har filmen innbrakt over 27 millioner dollar, grovt regnet over 160 millioner kroner.
Av denne summen har også innehaver av låten delvis krav på, bekrefter kommunikasjonsleder ved TONO Jan Richard Kjelstrup.
Hver gang en låt spilles i en offentlig sammenheng, skal opphavsmannen få betalt.
– TONOs søsterselskaper i andre land krever inn penger for kinovisninger og avregner den musikken som er brukt i filmene. Disse pengene blir overført til oss og videre til våres opphavsmenn, sier Kjelstrup.
Hittil er det ukjent hvor mye penger komponisten av låten, Sverre Kjeldsberg har tjent på låten.
- Les også:
TONO forvalter lydfestings- og fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge på vegne av komponister, tekstforfattere og musikkforlag.
Andelsselskapet vil i midlertid å holde seg nøytral i en konfliktsak og ønsker ikke å ta stilling til om Triumf har krav på erstatning. De sakene må avgjøres i rettssystemet, mener TONO.
Historisk rettssak
Ifølge jurist Trond Biti ville en slik rettssak som Triumf mener å ty til, være av historisk art.
– Jeg har sjekket lovdata, og har ikke funnet en tilsvarende rettssak som omhandler rettigheter til en joik som er brukt til kommersiell låtbruk. Men selv om dette vil være et fremmed tema, kan ikke den norske domstolen forkaste en slik sak av den grunn.
Utfallet i rettsaken vil ikke Biti som jurist anslå.
– På dette tidspunktet vil jeg ikke anslå noe som helst, i og med at jeg ikke har sett nærmere på saken, avslutter Biti.