Samerådet skal i forbindelse med den neste Samekonferansen arrangere en samisk temauke i Rovaniemi 27. - 31. oktober.
Temaene som blir tatt opp er urfolks rettigheter til å forvalte sin kulturarv.
For å statuere et eksempel på
, har Samerådet valgt å boikotte Santa Claus Hotel.Støtter ikke kritikken
Sametinget i Finland har på et styremøte 13. oktober behandlet denne saken og de støtter absolutt ikke kritikken fra Samerådet.
"Samerådets syn er ikke det offisielle samiske synet. I pressemeldingen er det mange faktafeil og passer bedre som Samerådets politiske og meningsbærende erklæring, enn som Samerådets saklige råd om bruk av samekulturen i turismen. Samerådets mening med dette er nok å få publikums interesse rettet mot Samekonferansen ja det som skjer der, som i denne sammenhengen arrangeres i Rovaniemi", uttaler sametingstyret i Finland.
– Ikke bare samiske symboler
"Sametinget vil gjøre oppmerksom på at den samiske sjamantrommen og dens symboler ikke bare tilhører samekulturen og den gamle samiske troen. Disse symbolene har bredt seg utover hele det arktiske området til urfolkskulturer og deres tro. Samene kan ikke kreve at disse symbolene bare tilhører deres kultur, som også er i bruk av andre. Derfor er det vanskelig å gi særskilte råd om bruken av disse symbolene".
"Samerådets utspill i media ødelegger for samiske bedrifters muligheter og salg. En slik uttalelse gir feil signal til turistindustrien og på grunn av dette vil de muligens ikke våge å bruke produkter fra den samiske kulturen i utsmykningen av innearealer og i markedsføringen og dette kan til og med føre til en boikott av samiske produkter. Sametinget henstiller turistbedrifter om å bruke samiske produkter for å hedre den samiske kulturen".
– Overser ikke samekulturen
I sin uttalelse understreker sametingsstyret at de ikke godtar feil bruk av den samiske kulturen i turismen og her er feil bruk av samekofta et grelt eksempel.
"Sametinget vil imidlertid presisere at de ikke kan se at samiske symboler er brukt feil på Santa Claus Hotel slik at den samiske kulturen er oversett eller at de har noen grunn til å slutte å bruke sjamantrommens symboler når de skal fornye sitt markedsførings- og utsmykningsmateriale".
"Sametinget setter pris på at turistnæringen bruker ekte samisk håndverk (duodji) i utsmykningen og tradisjonell samisk mat og råvarer på kjøkkenet og at de skaffer dette direkte fra samiske håndverkere, som er beskyttet av duodji-merket og som er produsenter av tradisjonelle samisk matvarer", skriver sametingsstyret i Finland i sitt vedtak.