– Det haglet med superlativer. Det betyr frihet, å være på fjellet med familien, treffe kompiser - og ikke minst det å koble ut fra alt annet. Det gjør det verdt å leve her oppe i nord. Kjøringen betyr enormt mye; mye mer enn det jeg trodde, forteller forsker Grete Mehus til NRK.
Hun har sett grundig på forholdet snøskuterkjøring og ungdom i Finnmark, Troms og Svalbard. Nylig forsvarte hun doktorgradsavhandlingen sin ved Universitetet i Tromsø.
Savner «skuterfeelingen»
Konklusjonen er blant annet at snøskuterkjøring betyr mye for ungdommen i nord.
– Guttene fortalte at dem gjennom året savnet «skuterfeelingen». Etter hvert forsto jeg at det var en følelse av total avslapping og frihet, og det å beherske kjøringen og skuteren fullt ut, forteller Mehus til NRK.
Forskeren sier det finnes tre typer skuterkjørere.
– Største gruppen er de som kjører slik man skal. Deretter har man en gruppe gutter som av og til kjører på grensa, og så har man en minimal gruppe som driver på med senrisikotaking; det vil si de som tar ekstrem stor risiko. Av og til er det noen gutter som kjører helt på grensen, sier hun.
- Les også:
Jentene vil ha mer politi
Gjennom forskningen dokumenteres det også at det foregår en del uvettig kjøring.
– Uvettig kjøring er blant annet å kjøre fort forbi hverandre og lage spor i løypene som blir vanskelig å håndtere for andre, og som kan føre til at andre velter der.
– Mange mener at politiet må være mer nærværende på fjellet om natta. Det er da det er en del promillekjøring og ekstrem risikotakning. Dette kan dempes dersom politiet er tilstede. Det er spesielt jentene som er opptatt av dette, sier Mehus.
Hun sier at ungdommen selv er opptatt av at man skal være trygg i forbindelse med snøskuterkjøring.
Politimester Torbjørn Aas i Vestfinnmark sier til
. Han kommer imidlertid ikke med noen konkrete planer.– Politiet økte sin innsats i skuterløypene i helgene i deler av distriktet våren 2012, men vi må også prioritere dette opp mot andre politioppdrag, sier han.
Sammenlignet med båtlivet i sør
– Blant annet mener mange at det er viktig å merke løypene bedre. Hvis sporet rett og slett er farlig eller at det er råker i området, er eksempler på hva ungdommen viser til.
- Les også:
- Les også:
Mehus forteller at flere i undersøkelsen trakk fram parallellen til båtlivet sør i landet.
– En del sammenlignet skuterkjørereglene med båtlivet. Hva om man kunne kjøre båt fra Oslo til Drammen og så ta opp båten i tilhengeren og kjøre et stykke nedover kysten, og så sette ut båten igjen. Slike sammenligninger fikk jeg høre om, forteller hun.
- Les også: