Hopp til innhold

– Beklagelig at skogsamene ikke får støtte for koftebruk

– Det styrker den samiske kulturen at skogsamene i Finland har begynt å bruke kofte, i stedet for å svekke som noen mener at det gjør, sier forsker og skogsame Erika Sarivaara.

Erika Sarivaara

Erika Sarivaara

Foto: Yle Sápmi

På finsk side av Sápmi pågår det nå en debatt om skogsamers bruk av kofte.

De som i Finland kaller seg skogsamer har nettopp tatt i bruk kofta, som før i tiden skal ha vært brukt i området rundt Salla i Nord-Lappi. Det samiske språket skal ha forsvunnet fra området allerede på 1800-tallet.

Nå holder man på å revitalisere den samiske kulturarven i dette området, blant annet kofta. Erika Sarivaara er en av de som har fått sydd seg forfedrenes kofte. Hun er forkjemper for den utdødde skogsamekulturen og har også forsket på området. Hun mener at disse samene er statusløse samer, fordi de er ekskludert fra det finske Sametingets valgmanntall.

Beklager at de ikke får støtte

Sarivaara er også leder for en forening i Finland som oversatt til norsk heter Skog-, fiske- og viddesamer. Hun synes det er veldig beklagelig at skogsamene ikke får støtte i revitaliseringen av kulturarven sin.

– Jeg ser på det som en rikdom for det samiske og den samiske kulturen at flere viser tilhørighet, også ved koftebruk. Jeg synes at det styrker det samiske, sier Sarivaara.

– Politikk

Petra Biret Magga-Vars

Petra Biret Magga-Vars

Foto: Yle Sápmi

I fredagens Sáhkaváibmosis-radioprogram på NRK Sápmi sa representant i det finske Sametinget og andre nestleder i Sámiid Duodji Petra Biret Magga-Vars at de som kaller seg skogsamer ikke er samer og at de tradisjonelt ikke har brukt kofte.

– Jeg synes ikke at det er en samisk kofte. Hun (red.anm. Erika Sarivaara) har ikke klart å bevise at hun er same og kofta hun bruker har rare farger og er dekorert på en rar måte. En samisk duojár synes ikke at kofta er høvelig og enhver samisk duojár ser nok om den er en samisk kofte eller ikke. Man har aldri hørt om disse koftene, så det er litt merkelig at de plutselig dukker opp.

Hun mener at politikk er bakgrunnen til at kofta er tatt i bruk av skogsamene.

– Kofta kan brukes som et politisk virkemiddel eller verktøy. Det er populært å være same. I Finland er ratifisering av ILO-konvensjonen en aktuell sak nå, som kan være bakgrunnen til dette.

– Hva frykter du?

– Først og fremst frykter jeg noen foreninger som har visse politiske meninger, og så frykter jeg nye foreninger som plutselig dukker opp. Det er en hindring for det samiske folket når det kommer slike signaler utenfra, sier Magga-Vars.

– Uvitenhet

Erika Sarivaara forstår ikke hva motstanderne av skogsamekofta er redd for.

– Jeg tror det er mye uvitenhet ute og går. Områdene de bor i har blitt assimilert og det har ført til at de som bor der har mistet språket. Men det at de har mistet språket, betyr ikke at de har mistet identiteten. Det finnes folk der som har lyst til å ta tilbake kulturen og språket sitt.

– Utnytter dere den samiske kulturen, slik for eksempel Petra Biret Magga-Vars påstår?

– Hvordan kan samer selv stjele eller utnytte sin egen kulturarv, spør Sarivaara. Hun sier at det ikke stemmer at skogsamene ikke har sin egen koftetradisjon.

– Jeg oppfordrer de til å undersøke saken bedre. Vi har gamle bilder, tekster og litteratur som kan bevise dette. Jeg håper å få mer forståelse etter at man har satt seg inn i saken.

Tildelt samisk stipend

Sarivaara ble nylig tildelt Israel Ruong-stipendet, men det kom sterke reaksjoner på tildelingen fra noen samiske organisasjoner og foreninger på finsk side. De mener at Sarivaara ikke er same og at hun derfor ikke fyller kriteriene for å få stipendet .

Israel Ruong-stipendstyret så på saken på nytt og vedtok å opprettholde vedtaket om å gi stipend til Erika Sarivaara, men stipendet er fortsatt ikke overrakt henne. Samisk høgskole vil også arrangere et fagseminar til høsten om temaet hvem er same.

Korte nyheter