Denne uken har hun talt grendeskolenes sak på Sametinget og har engasjert seg særskilt i nedleggingen av Boltås skole i Skånland kommune, en region hun kjenner ekstra godt.
– Noen må ta ansvar
– Nedlegging av grendeskoler påvirker barna og bygda de bor i på mange måter, og i samiske bygder fører dette i tillegg med seg en negativ effekt språklig og kulturelt, uttaler Thomassen i en pressemelding.
Hun hadde i det lengste håpet at Skånland kommune innså at Boltås skole måtte få bestå som en viktig samisk institusjon i Skånland, der samisk språk og kultur er grunnstolpene i opplæringen, sier Thomassen.
Fremmet for Sametinget
– Vi har fremmet sak i Sametinget der vi ber sametingsrådet utrede en tilskuddsordning for skoler med samisk innhold og NSR har en god ide om at kunnskapsløftet samisk kan være grunnsteinen i opplæringen i slike skoler, fortsetter Ann-Mari Thomassen engasjert.
Thomassen forklarer at det i Skånland kommune sitt kommunebudsjett for 2012 har regnet ut de økonomisk besparelse ved nedleggelse av Boltås skole, uten at kommunen har sett på samfunnsperspektivene ved nedlegging av markebygdskola, mener Sametingsrepresentanten.
Må tenke på markbygdene
– Marke-bygdene på sørsiden i Skånland kommune er i vekst, det er et økende antall ungdommer som flytter tilbake til sin hjemkommune etter endt utdanning, noe man bør tenke på i denne sammenhengen, skriver Thomassen, og undres på hvordan kommunen og myndighetene tenker å videreføre interessen for og motet til å bruke samisk.
– Gå i dialog
NSR har med bakgrunn i nedleggelsen foreslått at sametingsrådet må gå i dialog med foreldre til barna som har samisk på skolen og med Skånland kommune om bevaring og styrking av Boltås skole.
Dette bør tas opp med Kunnskapsdepartementet da statens andel bør være det økonomisk bærende, mener Sametingsrepresentanten.
– Jeg har håp for skolen, avslutter en optimistisk Ann-Mari Thomassen, i pressemeldingen fra NSR.