Johan Petter Barlindhaug har etablert Nord-Norges største konsultasjons-, utviklings- og ingeniørselskaper samt flere mindre industriselskaper i landsdelen. Han tror at Náranaš-veien og broen kan bli dyr for Kautokeino kommune, fordi kommunen kan bli sittende med hele regningen på 16 millioner kroner.
– Trist sak
– Det er en trist sak, fordi jeg tror at utgangen på dette blir at dette blir dyrt for Kautokeino kommune.
Da veien ble bygget inngikk Kautokeino kommune en avtale med mineralselskapene. Avtalen innebar blant annet at selskapene betaler leie til kommunen og leieinntektene brukes til å dekke lånet.
Kommunens finansieringskostnader var på 16,6 millioner kroner. Dette skulle gi arbeidsplasser til kommunen. Men
. Et av de to mineralselskapene gikk konkurs og markedet for den grønne masikvartsitten falt.- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
(saken fortsetter under bildet)
– Må lære av dette
Forrige uke var náranašveisaken i retten, hvor Kautokeino kommune og selskapet Fuxite AS
. Saken havnet i retten fordi kommunen hevdet at Fuxite AS skylder dem flere hundre tusen kroner, mens selskapet bestrider dette.– Konklusjonen der er jo at man her skal søke å få dekket et stort tap fra staten. Det har staten ingen praksis for å gjøre. Til slutt vil kommunen bli sittende med en stor regning, og da er spørsmålet - hvordan lærer man av dette.
- Barlindhaug mener at man må trekke lærdommen at kommunen må holde seg til sine oppgaver, som er primært å drive en kommune best mulig, og så må næringslivet ta investeringene.
– Først får vi håpe at staten kan være med å bidra, men man må være innstilt på at dette ikke går og så må man ta høyde for at dette er tap og lære at sånne ting må man ikke gjøre. Og det gjelder også andre kommuner.
– Forført av nærlingslivet
Fylkesmannen i Finnmark sier til NRK at de ikke har penger til en refinansiering av Náranašveien. Kommunen har allerede fått skjønnsmidler på én million kroner i fjor på grunn av at kommunen sliter økonomisk.
Barlindhaug mener at kommunen har gjort en feil når de gikk med på å bygge veien og brua.
– Å begynne å eksponere seg for 20 millioner kroner er meningsløst. Man blir kanskje litt forført av at næringslivet ser store inntekter, men man overfører hele risikoen på kommunen og sånn skal det ikke være.