Sametingsrådet har hatt møte med Djupedalutvalget og gitt innspill til det viktige arbeidet.
Utvalget peker på det manglende kunnskapsgrunnlaget om mobbing blant og av samiske elever, og stiller spørsmål om de nasjonale initiativ og skolemiljøprogrammer treffer de samiske elevene. Dette er også Sametinget opptatt av.
Les også: Tysfjord-skole på mobbetoppen
- Vi vet det finnes negative holdninger om samer som bunner i manglende nyansert kunnskap om oss, sier sametingsråd Silje Karine Muotka, og legger til at vet med ganske stor sikkerhet at samiske barn utsettes for krenkelser, trakassering og mobbing, fordi de er samer.
Glad for forslagene
Blant annet viser elevundersøkelsene, tall fra Folkehelseinstituttet og informasjon fra barneombudet en større andel av mobbing i samiske områder.
– Vi kan ikke godta dette, uttaler rådsmedlem Muotka.
Rådsmedlem Silje Karine Muotka uttaler videre at hun er glad for at Djupedalutvalget foreslår tiltak, i form av læremidler på samisk som bidrar til et trygt psykososialt skolemiljø.
Videre er det bra at utvalget foreslår en mer helhetlig og systematisk arbeid, som forebygger trakassering og medfører økt bevissthet i skolen om samisk språk og kultur, skriver Sametinget i en pressemelding.