NRK Meny
Normal

– Dette er mangelvare i nord

Reiselivsgründer vil bygge luksushotell i Finnmark som kan tiltrekke flere velstående turister nordover.

MOROCCO-HOTEL-MAMOUNIA MOROCCO-HOTEL-MAMOUNIA

Luksus hotellet Mamounia i Marrakech har soverom av det slaget som reiselivsgründer Jan Sortland mener Finnmark trenger. Uten sammenligning forøvrig størrelsesmessig med dette hotellet i Marokko, ønsker han å oppføre et luksushotell i Vest-Finnmark.

Foto: ABDELHAK SENNA / AFP

– Jeg tenker å lage det hotellet som til de grader setter Finmark på verdenskartet fordi det skal bli intet mindre enn det mest luksuriøse hotellet nord for Polarsirkelen noe sted i verden, sier Jan Sortland.

Han er grunnlegger og daglig leder i reiselivsfirmaet «Norwegian Adventures». Firmaet skreddersyr norgesbesøk for rike amerikanere, som gjerne bruker opptil 400.000 kr om dagen.

– Verst i nord

Jan Sortland.

Jan Sortland.

Foto: Mette Ballovara / NRK

Luksushotellet som Sortland vil bygge i Finnmark kommer også til bli det mest luksuriøse hotellet i hele Norge.

Han har over flere år prøvd å utfordre hotellnæringen til å heve standarden.

Og det er Finnmark som kommer dårligst ut.

– Jeg må dessverre si at i Finnmark er det ingen hoteller eller overnattingssteder som er gode nok for dette markedet, de vi har lyktes å få til Finnmark er de få unntakene der hotell biten ikke har vært så viktig, men for 90 % av disse så er hotellet så viktig, at da dropper de hele Finnmark, sier Sortland.

Det fordi de mest velstående turistene ofte velger å droppe norgebesøket på grunn av dette.

– Det blir Vest-Finnmark

Han har så langt stort sett arrangert reiser til Vest-Finnmark, og det er også dit han vil legge det nye luksushotellet.

– Jeg vil foreløpig ikke si så mye om hvor hotellet skal ligge annet enn at det blir i Vest-Finnmark, sier Sortland.

Det vil nok også ta noen år før hotellet er en realitet.

– Dette er i sin spede begynnelse, men jeg planlegger i all fall å skape det produktet som alle disse menneskene har etterspurt disse årene som jeg har drevet i turistnæringen, sier Sortland.

– God opplevelse

Lafta tømmer, glass og naturstein er noen av materialene som han ser for seg hotellet skal bygges med. Luksushotellet skal og være inspirert av den lokale kulturen.

– Det er naturlig at bygget gjenspeiler en kombinasjon av samisk, norsk og russisk kultur, sier Sortland.

Selv om Sortland også kommer til å hente inspirasjon fra luksushoteller som han selv har besøkt, er det klart at hotellet i Finnmark blir mye mindre i omfang.

– Det skal bli et hotell som er en opplevelse i seg selv, og samtidig helt norsk/samisk med bare gjennomført god kvalitet på alle måter, sier han.

Røye stekes og kaffe kokes på bål

Langt flere rike turister ønsker å besøke Finnmark, blant annet på grunn av spesielle naturopplevelser, sier Jan Sortland. Det som må til for å styrke denne biten av turistmarkedet er overnattingssteder som er på høyde med de beste luksushoteller i verden.

Foto: Eilif Aslaksen

– Nordlys og det samiske

De av Sortlands velstående kunder som reiser nordover får se både de tradisjonelle turistattraksjonene, nyte naturen og oppleve hverdagslivet i Finnmark.

– Opplevelser i snøen, nordlys, kongekrabbe, isfiske og det samiske er jo noe som er stort for våre gjester å oppleve, vi er også så heldige at våre gjester får mulighet til å tilbringe en hel dag på jobb sammen med en reindriftsfamilie som vi samarbeider med, sier han.

Sortland mener at Finnmark har så mye å by på at potensialet er svært stort, også i forhold til de mest velstående turistene som tar turen til Norge.

Märtha Louise på Finnmarksvidda med en kjørerein

Samisk kultur, deriblant reindrift, er noe av det også de rikeste turistene ønsker å oppleve, når de først kommer til Norge. Her er det Prinsesse Märtha Louise som får leie en kjørerein.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX

– Forankres lokalt

Han understreker at det er mye som fortsatt må avklares før byggingen starter.

– For meg er det viktig at dette gjøres i samarbeid med lokalbefolkningen og de som driver med primærnæringer i området, sier Sortland.

Dette er viktig for at turistene skal kunne oppleve produktet som ekte.

– Opplevelsene som vi tilbyr må være genuine og ekte fordi de som tar den lange reisen til Norge vil bli sjelelig og åndelig berørt, sier Sortland.

Må lære oss 5-stjerners service

Hilde Charlotte Solheim

Direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim mener at dersom turistnæringen levere godt innhold så øker omsetningen per gjest betraktelig. Hun tror også i likhet med Sortland at det mulig å lokke flere pengesterke turister til Norge blant annet ved flere 5-stjerners hoteller.

Foto: Mette Ballovara / NRK

Direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim, bekrefter at norsk reiseliv har en utfordring med at det er få hoteller av høyere kvalitet.

– Det som er typisk for Norge er at hotellprodukter klumper seg sammen på midten, vi har knapt 5-stjerners produkter, i hvert fall ikke store hoteller med en piccolo og en tjener på hver hånd, sier Solheim.

Hun tror det er mulig for de unike små reiselibvsbedriftene i Norge å få til et slikt tilbud, men det hele næringen må bli mer bevisst på hva et slikt kvalitetskrav inebærer.

– Det er ofte menneskene det kommer an på, vi må lære oss hva 5-stjerners service er, og klare å ta vare på hele reisen, og hele produktet, sier Solheim.

Hun minner om at selv om dette såkalte High End-markedet, de mer velstående turistene, kun utgjør 3 prosent av de internasjonale turistene i Norge, så utgjør de 20 % av omsetningen for turistnæringen.