NRK Meny
Normal

– Det går for sakte med sørsamisk

Sametingsrådsmedlem Ellinor Marita Jåma vil ha en egen koordinatorstilling for sørsamisk språk.

Ellinor Marita Jåma

Ellinor Marita Jåma er ikke fornøyd med utviklingen av sørsamisk språk.

Foto: Carl-Gøran Larsson / NRK

Fylkesmannen i Nordland inviterer til sørsamisk konferanse på Rica Nidelven Hotel i Trondheim tirsdag 5. og onsdag 6. mars 2013.

For Sametinget deltar rådsmedlem Ellinor Marita Jåma med innlegg om opplæringspolitikk. Tema på konferansen er utfordringer og muligheter i sørsamisk opplæring fra barnehage til høgskole/universitet.

Vil ha koordinatorstilling

Jåma synes at arbeidet med sørsamisk språk går for tregt i skoler og barnehager.

– Det går for sakte framover, den største utfordringen er kommunikasjonen mellom de forskjellige instansene og gjennomføring av tiltak, sier Jåma.

Rådsmedlemmet er absolutt ikke fornøyd med utviklingen når det gjelder sørsamisk språk. Hun etterlyser en egen stilling, og denne personen kunne da være en koordinator mellom de forskjellige institusjonene.

Sørsamisk konferanse

Hensikten med konferansen er å belyse særskilte utfordringer og muligheter innenfor sørsamisk opplæring fra barnehage til høgskole/universitet, samt å skape en konstruktiv dialog for hvordan sørsamisk opplæring kan styrkes og utvikles.

Målgruppe for konferansen er både fylkeskommunale og kommunale skoleeiere, sentrale utdanningsmyndigheter, oppvekstsentre, barnehageansatte, lærere, høgere utdanningsinstitusjoner, og andre som har interesse for samisk opplæring.

– Selv om det er syvende gang det arrangeres en slik konferanse, så ser man fortsatt ikke resultater av det, sier Jåma.

Det er et stort problem at det ikke finnes undervisningsmatriell. Jåma understrekeker at folk gjør en kjempeinnsats rundt omkring, men de mangler en som administrerer det hele.

Enig med Jåma

Det er fylkesmannen i Nordland som har ansvaret for planleggingen av opplæring i sørsamisk. Seniorrådgiver Kevin Johansen innrømmer at arbeidet kunne gått fortere.

Men han er ikke sikker på om en egen stilling til å administrere arbeidet er løsningen. Han tror mer på å styrke blant annet fjernundervisningen.

– Jeg er ellers enig med Jåma, at nå må det settes inn flere ressurser til dette, og finne ut hvordan man skal administrere arbeidet framover, sier Johansen.

Hør saken her: