– Det er nesten ingen som tar sjansen på å dekorere ansiktet sitt slik, og de få som prøver seg med å male ansiktet opplever oppmerksomheten som ubehagelig, forteller ainukvinnen Mayunkiki.
Med sin ansiktsmaling er hun lett å få øye på blant festivaldeltakerne på Riddu Riđđu i Manndalen i Nord-Troms.
Tatoveringen rundt munnen viser omverdenen at en ungjente er blitt kvinne, og i flere århundrer har dette vært en viktig tradisjon blant ainufolket på Hokkaido i Japan.
- LES OGSÅ:
– Trist at tradisjoner forsvinner
Det er ikke lenger lov å tatovere munnen på den tradisjonelle måten fordi myndighetene i Japan forbød det for noen år siden.
Mayunkiki har på seg munnsminke i stedet for tatovering, og synes det er trist at stadig færre blant ainokvinnene dekorere kroppen med gamle symboler.
– Det er fortsatt noen som maler seg rundt munnen, men nesten ingen som tør å tatovere lenger, jeg synes det er synd fordi dette er en gammel tradisjon som har vært overlevert fra generasjon til generasjon, sier Mayunkiki.
Det er fortsat lov å ha de gamle tatoveringene på hendene og ellers på kroppen. Tradisjonelt er det kun kvinnene som har hatt denne munntatoveringen, mens menn har hatt tatoveringer på armene og andre steder på kroppen.
Tatovering istedenfor skjegg
Selv om munntatoveringen kan virke voldsom for utenforstående, så hadde den spesiell betydning for ainuene.
– Da japanerne begynte med sin bosetting blant urfolket på Hokkaido gjorde munntatoveringen sitt til at det ble vanskelig for innflytterne å stikke av med ainukvinnene, og tatoveringen var også kvinnenes måte å matche mennenes skjegg på, forklarerer Mayunkiki.
I likhet med samene har ainufolket blitt utsatt for diskriminering, noe som også har ført til at mange har forsøkt å skjule sin identitet.
- LES OGSÅ:
Derfor er det ingen som med sikkerhet vet hvor mange de er, tallene varierer fra 20 000 personer til rundt 150.000.
Tradisjonelt har ainuene bodd på Hokkaido og omegn i Japan, samt i de russiske områdene Kurilene og Sakhalin.
- LES OGSÅ: