Hopp til innhold

– Stadig færre ser slik ut

Ainufolket i Japan holder på med å miste en del av sin tradisjonelle kultur.

Mayunkiki med ainu-tatovering.
Foto: Klemet Anders Sara / NRK

– Det er nesten ingen som tar sjansen på å dekorere ansiktet sitt slik, og de få som prøver seg med å male ansiktet opplever oppmerksomheten som ubehagelig, forteller ainukvinnen Mayunkiki.

Med sin ansiktsmaling er hun lett å få øye på blant festivaldeltakerne på Riddu Riđđu i Manndalen i Nord-Troms.

Tatoveringen rundt munnen viser omverdenen at en ungjente er blitt kvinne, og i flere århundrer har dette vært en viktig tradisjon blant ainufolket på Hokkaido i Japan.

– Trist at tradisjoner forsvinner

Det er ikke lenger lov å tatovere munnen på den tradisjonelle måten fordi myndighetene i Japan forbød det for noen år siden.

Mayunkiki har på seg munnsminke i stedet for tatovering, og synes det er trist at stadig færre blant ainokvinnene dekorere kroppen med gamle symboler.

– Det er fortsatt noen som maler seg rundt munnen, men nesten ingen som tør å tatovere lenger, jeg synes det er synd fordi dette er en gammel tradisjon som har vært overlevert fra generasjon til generasjon, sier Mayunkiki.

Det er fortsat lov å ha de gamle tatoveringene på hendene og ellers på kroppen. Tradisjonelt er det kun kvinnene som har hatt denne munntatoveringen, mens menn har hatt tatoveringer på armene og andre steder på kroppen.

Ainu-tatovering.

Mayunkiki har tradisjonell ainutatovering på hendene.

Foto: Klemet Anders Sara / NRK

Tatovering istedenfor skjegg

Selv om munntatoveringen kan virke voldsom for utenforstående, så hadde den spesiell betydning for ainuene.

– Da japanerne begynte med sin bosetting blant urfolket på Hokkaido gjorde munntatoveringen sitt til at det ble vanskelig for innflytterne å stikke av med ainukvinnene, og tatoveringen var også kvinnenes måte å matche mennenes skjegg på, forklarerer Mayunkiki.

I likhet med samene har ainufolket blitt utsatt for diskriminering, noe som også har ført til at mange har forsøkt å skjule sin identitet.

Derfor er det ingen som med sikkerhet vet hvor mange de er, tallene varierer fra 20 000 personer til rundt 150.000.

Tradisjonelt har ainuene bodd på Hokkaido og omegn i Japan, samt i de russiske områdene Kurilene og Sakhalin.

Korte nyheter

  • Ođđa sámediggeválggaid ferte lágidit maŋimustá geassit

    Sámedikki ságadoalli Pirita Näkkäläjärvi ii sáhte vel dadjat, maid ođđa válggaid lágideapmi johtilis áigetávvaliin mearkkaša, dieđiha Yle Sápmi.

    Alimus hálddahusriekti (AHR) dagai historjjálaš mearrádusa, go mearridii vuosttaš geardde, ahte Suoma sámediggeválggaid galgá lágidit ođđasit.

    Ođđa válggaid galggašii sámediggelága mielde lágidit guovtte olles mánu geažes das, go válggaid gomiheames lea mearriduvvon.

    AHR presideanta Kari Kuusiniemi dulkojumi mielde ođđa válggaid galgá lágidit geassemánu loahpa rádjai.

    Pirita Näkkäläjärvi
    Foto: Ođđasat / Yle Sápmi
  • Eai beasa gieldda gohčodit Pajalan kunta

    Ruoŧa ráđđehus hilgu Pajala gieldda ohcamuša geavahit meänkieli nama «Pajalan kunta» gieldda bálddalas namman, čállá Fria Tider áviisa.

    Ráđđehus mieđiha, ahte lea vuogas čalmmustahttit veahádagaid ja nannet veahádatgielaid.

    Almmatge deattuha ráđđehus, ahte ii ovttage gielddas Ruoŧas leat eambbogo okta almmolaš namma. Sii livčče spiehkastan dás jus livčče dohkkehan ohcamuša.

    Fertešii lágaid rievdadit jus galggašii sáhttit gielddaide dohkkehit eambbogo ovtta nama.

    Meänkieli
    Foto: Svenske Tornedalingers Riksforbund – Tornionlaaksolaiset
  • Gielddaluohti bohciidahttá digáštallama

    Gáivuona gielddastivra evttoha dohkkehit sierra luođi gielddaluohtin. Dát ii oro buohkaid mielas nu buorre jurdda, go sin oaivila mielde ii leat Gáivuonas iežas juoiganárbevierru.

    – Mun in leat luođi vuostá. Luohti lea juoga mii gulai ja ain gullá boazodoalliide ja sámiide geain dát lea oassi iežaset kultuvrras, čilge gáivuotnalaš Levin Mikkelsen.

    Guovddášbellodaga gielddastivrraáirras Svein Oddvar Leiros dat evttohii, ahte Gáivuonas galggašii leat gielddaluohti. Son ii leat ovttaoaivilis Levin Mikkelsen čilgehusain.

    Guovddášbellodaga gielddastivrraáirras Svein Oddvar Leiros dat evttohii, ahte Gáivuonas galggašii leat gielddaluohti. Son ii leat ovttaoaivilis Levin Mikkelsen čilgehusain.

    – Min gielddas lei dáruiduhttin dievaslaš. Dákkár oaivilat gullet dan áigái. Su suokkardallan čájeha, ahte Gáivuonas juigojuvvui. Nu ahte ii leat duohta ahte Gáivuonas ii leat juigojuvvon, lohká Leiros.

    Herman Rundberg ja su joavku Manne dat leat ráhkadan dán luođi.

    – Luođi mihttomearri ii lean suhttadit olbmuid, muhto digáštallan lea bures boahtin, árvala Rundberg.

    Gáivuona gielddastivra ávžžuha sidjiide ovddidit máhcahemiid gielddaluođi birra. Áigemearri lea dán mánu maŋimuš beaivve.