– I år har vi hatt veldig mye å gjøre og jeg har aldri opplevd så mye på de 30 årene jeg har drevet i bilbransjen med bilberging her i Karasjok, sier Erik Olsen i Karasjok servicesenter.
Over 50 biler og åtte trailere har fått hjelp av bilbergingsbiler i vinter.
Olsen mener at vegen er både dårlig og feil brøytet og at den i tillegg er for smal.
– De burde ha gjort noe med vegen og det burde skje ganske fort også, før det skjer større ulykker, sier Olsen.
– En katastrofe for samene
At indre riksveg 92 mellom Gievdneguoika og Karasjok forfaller er en katastrofe for den samiske befolkningen. Det mener fylkestingsrepresenntant for Ap, Nils Johan J. Gaup.
– Dette er en katastrofe både for den samiske befolkning, og for Finnmark. Og spesielt for den delen av næringslivet som benytter vegstrekninga, for eksempel trailer og transportnæringa.
Han er er svært skeptisk til at det ikke finnes politisk vilje verken lokalt eller nasjonalt til å oppgradere strekninga til stamveg med vanlig bredde. Stamveger har generelt høyere vegstandard enn andre riksveger.
Gaup poengterer at vegstrekningen er en viktig ferdselsåre mellom de to største samiske tettstedene i Finnmark, og at den samtidig skal tjene som infrastruktur i den kommende nordområdesatsingen.
Trafikken økt kraftig
Riksveg 92 er den viktigste trasnportlinken mellom Øst- og Vest-Finnmark. Trafikken i indre riksveg 92 har økt kraftig de siste årene.
Tall vi har fått fra tollmyndighetene viser at i fjor kom det 7026 lastebilder med last til Norge via Kivilompolo tollstasjon. For ti år siden var tallet 4041.
Via Karigasniemi tollstasjon kom det i fjor 4335 lastebiler med last, for ti år siden kom det bare 744 lastebiler med last til Norge der. En stor del av disse lastebilene kjører indre riksveg 92.
Dårlig med offentlig kommunikasjon
Det finnes så og si ingen offentlig kommunikasjon mellom Karasjok og Kautokeino, utenom en buss som kjører to dager i uka, fredager og søndager. Dette gjør også at det blir økt trafikk på vegen.
– Vi har ingen flyplasser i Indre-Finnmark. Regjeringa sier at nordområdesatsingen er en sating på industri og turisme. Hvis dette skal lykkes og hvis vi skal kunne ha tro på det, så er det en betingelse at vi får en bedre infrastruktur, spesiellt i Indre-Finnmark. Hvis regjeringa virkelig vil noe med nordområdesatsingen, så må pengene på bordet, slik at vi får en infrastruktur som virkelig monner, sier fylkestingspolitiker Nils Johan J. Gaup.
– Påkjenning for sjåfører
Yngve Iversen er leder for Postens transportsentral i Finnmark. Hans trailere kjører strekningen en til to ganger daglig. Iversen sier at vegen er en påkjenning for deres sjåfører.
– Denne vegstrekninga er rett og slett for smal for den standarden veien bør ha. Så langt har det gått bra, kun fordi våre sjåfører er svært god kjent langs ruta. Dette er en vegstrekning der sjåførene må være svært forsiktige hele tiden.
– Vanskelig å få stamvegstatus
Regionvegsjef i Statens Vegvesen Torbjørn Naimak håper de i allefall kan starte på vedlikehold av indre riksveg 92. Men han tør ikke love Gaup at veien blir oppgradert til stamvei.
– Det kan jeg ikke uten videre love. Det er gitt en del kriterier for stamveger, og riksveg 92 faller ikke uten videre inn under disse kriteriene. Men den har en funksjon som gjør at det i allefall er naturlig å vurdere den. Det er helt klart behov for en del vedlikehold, og jeg håper vi kan komme i gang , ikke med dekkelegging direkte, men i allefall med en del forarbeid.
Har ikke prioritert vegen
Statssekretær Hege Solbakken i Samferdselsdepartementet sier at departementet ikke kan gjøre noe med vegen og at det er fylkeskommunens ansvar.
Men fylkeskommunen har ikke prioritert indre riksveg 92 til nå. Rådgiver på samferdselsavdelinga i Finnmark fylkeskommune, Eirik Selmer forteller at indre riksvei 92 heller ikke er i noen konkrete planer fremover.
– Snart begynner arbeidet med å se på handlingsprogrammet for riksveger som skal legges fram for fylkestinget i 2009. Da vil fylkestinget beslutte hvilke riksveger som skal prioriteres på investeringer i Finnmark de neste fire årene, sier Selmer.
I fylkests samferdselsavdeling forteller man at den eneste muligheten til at vegen kan bli utbedret før 2010 er at det bevilges ekstraordinære midler som er øremerket akkurat denne vegen, for det trenger ikke politisk behandling.
– Ta kontakt med politikerne
Statssekretær Hege Solbakken i Samferdselsdepartementet oppfordrer folk til å ta kontakt med fylkestingspartiene.
– Hvis folk ønsker å ha innflytelse over hva som skal prioriteres i Finnmark, så må de ta kontakt med de partiene som er representert i fylkestinget, sier Solbakken.
Ordfører Kjell Sæther i Karasjok har nå skrevet brev til stortingsrepresentanter og til regjeringen hvor han krever at vegen blir utbedret snarest.