Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner over Jernbaneverkets budsjett for å hindre dyrepåkjørsler av tog.
En vesentlig del av midlene vil brukt på Nordlandsbanen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Dette er ikke nok
Reineier Per Ole Oskal har reinen sin på Saltfjellet, som er en av de mest utsatte områdene langs Nordlandsbanen når det gjelder togpåkjørsel av rein.
Han mener at den foreslåtte bevilgningen ikke er nok til å få ned tallet på togdrepte rein.
– Dette er jo en begynnelse. Det skal jeg ikke klage på. Det er bra at de har forstått problemet, sier Oskal.
Sist vinter ble flerehundre rein og elg påkjørt av tog langs Nordlandsbanen. Situasjonen ble så ille at Fylkesmannen i Nordland etablerte en krisegruppe, som fikk i oppgave å foreslå tiltak for å få ned antallet drepte dyr langs togbanen.
Reineier Per Ole Oskal var med i denne arbeidsgruppen, som blant annet foreslo å sette opp et fem mil langt gjerde. Arbeidsgruppen regnet ut at bare det å få på plass dette gjerdet ville koste 12-20 millioner kroner.
– Denne bevilgningen er ikke nok. Det er et vanskelig område hvor gjerdet skal settes opp, og dette er med på å fordyre oppsettingen av gjerdet, forklarer Oskal.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Ingen lysning i sikte
I Jernbaneverket kan de bekrefte at 10 millioner kroner ikke er nok til dette formålet.
– Nei, å si at dette er nok, det er nok å ta i altfor mye. Dyrepåkjørsler må vi nok dessverre også regne med i en del år fremover. Med disse midlene kan vi sette igang noen av de prosjektene vi allerede har i arbeid og kan kanskje også se på nye. Det er nok helt sikkert, sier presseansvarlig for Jernbaneverket Jan Erik Kregnes.
Snart vil det igjen bli vinter på Saltfjellet, og reineier Per Ole Oskal innrømmer at reineierne frykter den tiden som står foran dem.
Han frykter også at de må slite med dette problemet i flere år fremover.
– Situasjonen vil nok dessverre ikke bli bedre før gjerdet kommer opp. Flere tiltak er blitt prøvd ut før, uten noen særlig suksess. Derfor tror jeg at gjerdet er den beste løsningen på dette problemet, mener Oskal.