– Idiotisk å høre at det er syndig med joik i kirka. Det skal ikke være en synd å joike, men en kultur som er viktig å fremheve, sier Petra Cordula Lihl som er tidligere sogneprest i Nesseby.
Petra kommer fra Tyskland hvor jodling er en del av kirka, og mener at joik stilles på lik linje at det er sjelen av kulturen. Uavhengig om man er katolikk eller protestant så er jodling en del av kirkelivet, og undrer seg over hvorfor det ikke er på samme måte i Norge når det kommer til joik. Hun mener at det trengs mordernisering inn i kirka og oppfordrer menighetene til å ta i bruk joik.
– Problemet ligger hos den eldre generasjonen og at de fikk høre at det ikke var lov med joik. De yngre har ikke det problemet.
- Les også: Joikeforbud i disse kirkene
Høy temperatur
Det ble rabalder da Ole Edvard Antonsen joiket i kirka i Kautokeino for to år siden. Etter det ble det store diskusjoner om hvordan de ulike menighetene i Finnmark stilte seg til hvorvidt joik var akseptabelt eller ikke i kirka.
Fungerende biskop i Nord-Hålogaland, Herborg Finnset, mener at joik er en ytringsform som sees på forskjellige måter i de ulike menighetene.
– Joiken kan brukes som kunstform, og personlig synes jeg det er fint at det blir brukt. Når det er sagt så mener jeg at det skal være opp til hver menighet om det passer inn i samfunnet eller ikke, sier Finnset.
Laila Strandbakke Smuk som er leder i Nesseby menighetsråd,sier at det er åpent for diskusjon, og støtter biskopens uttalselse om at menigheten selv må få bestemme.
– Vi kan ikke si at vi er i mot joik i kirka, men vi er heller ikke for. Hvis noen ønsker å ta det opp til diskusjon i vår menighet så er vi åpen for det.
Derfor brukes ikke joik i kirka
Før i tiden ble joik sett på som at man påkaller de døde, da påkaller man noe man ikke har kontroll over. Akkurat som om man sier djevelens navn eller Guds navn. Det er forbudt å gjøre ettersom det der ligger en kraft, som det er uønsket at man skal bruke, det forteller religionshistoriker Brita Pollan.
– Å påtvinge forandringer er jeg i mot. Jeg synes man skal forholde seg til det man føler for når det kommer til om man skal ha joik i kirka eller ikke. Det har ingenting med modernisering å gjøre, sier hun.
I motsetning til det nordsamiske samfunnet er det ikke en problemstilling i det sørsamiske miljøet. Der brukes joik til enhver anledning og sees ikke på som en synd.
– I Finnmark er menighetene dypt konservative når det kommer til oppfatninger om hva som er kristent og hva som ikke er kristent. De vil ha det som det alltid har vært, og da må det respekteres på den måten at menighetene selv skal få bestemme hva de vil og ikke vil.