Parvin Zare Hajibagher og Håkan Walter hos Nevs
Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Ber arbeidsløse nordmenn komme til Trollhättan

Svensk bilindustri skriker etter norske ingeniører – nå betaler de omskolering for å lokke arbeidsledige over grensa.

– Jeg synes egentlig det er like gøy med bil, som med olje.

Håkan Walter og kollega Parvin Zare Hajibagher mimrer litt om tiden i norsk oljebransje, mens de ser på delen som etter hvert skal bære en elbilmotor i en ny bil.

Han er tilbake igjen i de gamle lokalene til Saab i Trollhättan, en times kjøretur nord for Göteborg. Han har latt oljebransje være oljebransje, og vendt tilbake til en jobb hvor han får ta, og føle på produktene han lager.

I nesten 30 år jobbet Walter med å konstruere biler for Saab, men da pilene pekte oppover i norsk oljebransje, tok han steget over grensa. På jobb for Aker Solutions i Norge jobbet han med ferdigstillelsen av et stort prosjekt, men han kjente det klø i det kreative genet. Da National Electric Vehicle Sweden (Nevs) kjøpte resten av konkursrammede Saab for å satse på elbiler, åpnet det seg på ny en mulighet for å være med å utvikle teknologi helt fra bunnen av.

– Det å jobbe i et team, med engasjerte folk som utvikler teknologi, det er det jeg brenner for, sier Walter.

Før var han oljeingeniør, nå er han konstruksjonssjef for elbiler.

500 ledige ingeniørjobber

Anna-Carin Herdebrant er virksomhetssjef hos Lernia utbildning

Anna-Carin Herdebrant er virksomhetssjef hos Lernia utbildning. her med en bilmotor som brukes til undervisning.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Det er vanskelig å unngå bilhistorien i Trollhättan. Saab har preget byen siden 1930-tallet, og flere andre bedrifter og underleverandører har jobbet med bil i mange år. Da Saab gikk konkurs i 2011, var det en liten stund vanskelig for mange å se for seg det som nå skjer i den lille byen.

– Vi har altså en så lysende fremtid på jobbmarkedet her i Trollhättan nå.

Anna-Carin Herdebrant nærmest gløder av engasjement. Hun er virksomhetssjef for Lernia, et statseid foretak som videreutdanner og omskolerer blant annet ingeniører. Før har det vært bilingeniører med erfaring fra blant annet Saab som har gått på kurs for å jobbe i norsk oljeindustri, men nå har både de og Arbetsförmedlingen måtte ta en u-sving.

Her underviste vi bilingeniører i subsea-fag, men nå har vi tatt en pause, forteller hun mens hun viser rundt.

Nevs og andre bedrifter i Trollhättan skal satse, og nå trenger de folk. Mange folk. Det trengs over 500 ingeniører i byen med rundt 50.000 innbyggere. For depresjonen som kom da hjørnesteinsbedriften gikk konkurs gikk fort over. Arne Arvidsson jobber i Arbetsfömedlingen, og han skjønner nesten ikke hva som har skjedd. For arbeidsledigheten i Trollhättan er lavere i dag, enn det den var da Saab var i produksjon. Nå må han ut for å finne flinke folk.

–Det finnes og gode arbeidsmuligheter innen helse. En drømmekombinasjon hadde vært en som var utdannet ingeniør, og som var gift med en lege eller sykepleier, sier Arvidsson.

Håkan Walter i testlabben hos Nevs i Trollhätten

Bilen blir utsatt for 30 graders sommervarme og strålende sol i klimalabben da Håkan Walter kommer innom.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Trenger rett innstilling

Parvin Zare Hajbagher

Parvin Zare Hajbagher får jobbe med nesten det samme, men den største forskjellen er at hun får ta og føle på produktet når det er klar.

Foto: Anders Fehn / NRK

Mange tusen har mistet jobben i oljebransjen i Norge de to siste årene, og mange er fremdeles arbeidsledige. Men om innstillingen er på plass, er ikke veien lang fra undervannsutstyr i oljebransjen, til elektriske biler.

Christian Bromander er direktør for blant annet mekanisk integrasjon og design, og han drømmer om engasjerte oljeingeniører.

– Fremtiden for norske ingeniører ser veldig bra ut her om de har den rette innstillingen.

– Hvordan innstilling er det?

–De må ikke sitte fast i gamle løsninger. De må utfordre det gamle med nye tanker, det er med på å skape et kreativt miljø.

Mange med offshoreerfaring

– Han har jobbet med offshore i Norge. Ja, og de to, sier Walter mens han peker på flere rundt i lokalet.

Konstruksjonssjefen har allerede tjue ansatte i sin avdeling med erfaring fra norsk oljebransje, men det er mange ledige kontorplasser midt i lokalet.

Like ved sitter iranske Parvin Zare Hajibagher med en geometrisk figur på skjermen foran seg. Ikke så veldig annerledes enn da hun jobbet for Aker Solutions i Norge, men i stedet for at designene hennes bare forsvinner under havet, ligger samme figur ved siden av på pulten i faktisk størrelse.

– Det var en utfordring for meg å skifte jobb, men det har gått veldig bra. Jeg synes egentlig dette er mer gøy, sier hun.

Nærheten til produktet, og det å få være med fra begynnelsen, er det som går igjen når de to omvendte oljeingeniørene forteller. Muligheten til å gå bort i nabobygget, og faktisk se på bilen og konstruksjonen, skiller seg veldig fra det å jobbe med undervannsutstyr i oljebransjen.

Sverige betaler

På veggene hos Lernia henger det bilder av norsk subseautstyr i klasserommene, men nå er det ikke olje som står på timeplanen lenger. I stedet er det nye kurs som skal i gang i lokalene, som ligger midt i bilindustriområdet.

Marie Thorén, Anna-Carin Herdebrant og Arne Arvidsson

Marie Thorén i Arbetsförmedlingen, Anna-Carin Herdebrant i Lernia og Arne Arvidsson i Arbetsförmedlingen vil ha nordmenn til Trollhättan.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Det tok 20 uker å gi en dyktig bilingeniør og konstruktør en god nok innføring i norsk oljeindustri og subseateknologi til at de kunne gå rett ut i jobb. Nå skal vi gjøre akkurat det samme, bare motsatt, forteller Herdebrant hos Lernia.

Og regningen for omskoleringen? Jo, den tar den svenske staten. I tillegg kan ingeniørene som tar turen over, få støtte av Statens lånekasse i kursperioden.

Bilprosjektet er i startgropa, og foreløpig testes mye av det nye utstyret og den nye teknologien i eksisterende biler. I den gamle klimalabben står en av testbilene utsatt for sommervarme og sterk sol.

– Det er jo noe annet dette, å få se utstyret man har konstruert i svensk sommervarme og sol, i stedet for at det bare forsvinner i havdypet, sier Walter.

I det samme laboratoriet har Saab teste sine biler for ulikt vær på nesten samme måte siden 1980-tallet, men nå står det en fullelektrisk bil på plass. Foreløpig er det innholdet og teknologien i bilene som skal testes, men planen er at en splitter ny elbiltype skal ut på veien i 2017. Men hvordan navnet eller designen skal være vil de ikke ut med.

Det de vet, er at den gamle Saab-fabrikken har en kapasitet på opp mot 200.000 biler i året, og i tillegg skal de bygge en tilsvarende fabrikk i Kina for å kunne satse mot Asia. Og Bromander understreker at det er jobb til mange i god tid fremover, så lenge de er av den engasjerte sorten.

På frierferd til Norge

Nå starter jakten på de arbeidsledige for alvor. Onsdag 15. juni tar en delegasjon fra Trollhättan turen til Stavanger for å møte arbeidssøkende. 21. juni går turen til Sandvika. Og at norske ingeniører kvier seg for å flytte av gårde for jobbens del, det tar de som en utfordring.

– Vi skal vise de alle de gode mulighetene som finnes, og fremfor alt muligheten de har til å utvikle seg som person i en industri som har stort vekstpotensial, sier Arvidsson.

Tilbake i klimalabben er Håkan Walter godt fornøyd. Alt ser bra ut, og han er godt fornøyd med jobb-byttet. Og for han er ikke veien veldig lang fra den ene bransjen til den andre.

– Det er samme gode følelse jeg hadde da jeg jobbet med offshorebransjen.

– Vil du ha flere norske ingeniørkollegaer?

– Ja, veldig gjerne!