Michael KOrs Stavanger fasade

Michael Kors-butikken i Stavanger er ikke særlig stor. Likevel er det alltid mange ansatte på jobb.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

Det store øyet følger med

I veskebutikken Michael Kors i Stavanger, overvåkes de ansatte av kameraer til enhver tid. Samtidig sitter sjefen på bakrommet og gir instruksjoner via ørepropper.

– Det er ikke en arbeidsplass, det er helvete, sier en av dem som jobber i butikken. Hun ønsker å være anonym, og blir i saken omtalt som «Sofie».

«Sofie» er en av ti ansatte i den ekslusive butikken, som er del av en amerikansk designerkjede. Michael Kors etablerte seg i Stavanger i august i fjor. Da de ansatte skulle få opplæring og signere arbeidskontrakt, fikk de ingen informasjon om at butikken kom til å være kameraovervåket.

De eneste stedene vi kan unngå kameraene er på et lite kjøkkenområde, med ett bord og to stoler, og på toalettet.

Butikkansatt i Michael Kors Stavanger

NRK har vært i kontakt med to nåværende ansatte, i tillegg til en som jobbet i butikken før. Alle tre ønsker å være anononyme fordi de frykter konsekvensene av å snakke om arbeidsforholdene. De har alle fiktive navn i denne artikkelen.

– Det er overvåkning i hele butikkområdet hvor kundene oppholder seg. I tillegg er det kameraer på kontoret bak, på lageret og på eksternlageret, hvor kun ansatte ferdes. De eneste stedene vi kan unngå kameraene er på et lite kjøkkenområde, med ett bord og to stoler, og på toalettet, sier «Hanna».

Instrukser på øret

Etter oppstarten i august fikk de ansatte tildelt det de kaller for små walkie talkier, med øreplugg, mikrofon og sender. Opprinnelig skulle walkien fungerer som et kommunikasjonsverktøy for å gjøre det lettere for de ansatte å gi beskjeder til hverandre.

– Sjefen vår jobber fem dager i uken og oppholder seg mye bak på kontoret. Der sitter hun foran en skjerm med alle overvåkningsbildene synlige, og gir oss instrukser via walkien. Hun følger med på alt som skjer, både i butikkområdet og på lageret, sier «Hanna».

Beskjedene går direkte fra sjefen til de ansattes øreplugger. De ansatte beskriver typiske instrukser som «Snakk med den kunden», «Rett på uniformen, den sitter skjevt», «Vis lommeboken og kortholderen som hører til den vesken» og «Ikke len deg mot disken».

– Det er veldig forstyrrende å få instrukser på øret hele tiden i samhandling med en kunde, sier «Hanna».

I veskebutikken Michael Kors i Stavanger, overvåkes de ansatte av kameraer til enhver tid. Samtidig sitter sjefen på bakrommet og gir instruksjoner via ørepropper.

VIDEO: De ansatte på Michael Kors-butikken i Stavanger får instrukser fra sjefen gjennom ørepluggen gjennom hele dagen. Foto: Eirik Gjesdal/NRK.

– Å jobbe her er giftig

Kombinasjonen av konstant kameraovervåkning og instrukser via walkien har fått de ansatte til å reagere sterkt.

– Å jobbe for Michael Kors Stavanger er giftig. Jeg er aldri komfortabel, fordi jeg konstant blir iakktatt. Det er direkte misbruk av overvåkning, og sjefen har alt for mye makt over oss på grunn av dette. Jeg har vært ulykkelig her helt siden jeg begynte i fjor, sier «Sofie».

Ved flere anledninger har de ansatte forsøkt å gi uttrykk for at de ikke trives. Tilbakemeldingen har vært den samme hver gang.

Jeg føler absolutt at butikksjefen misbrukte den makten hun ble gitt.

Tidligere ansatt i Michael Kors Stavanger

– Sjefen vår unnskylder seg med at det er Michael Kors sin policy, og at reglene må følges. Vi har prøvd å ta det høyere opp i systemet, men til ingen nytte. Resultatet er at folk ikke ser poenget med å si i fra lenger. Det skjer jo ingenting uansett, sier «Hanna».

En tidligere ansatt forteller at vedkommende sluttet på grunn av praksisen i butikken.

– Det var mye på grunn av overvåkningen, og at vi ikke ble fortalt om kameraene da vi begynte i jobben. Hvis du skulle skifte, måtte du gå inn på et minikjøkken og lukke igjen en skyvedør. Det var veldig ubehagelig, spesielt fordi vi ikke hadde fått noen gjennomgang, sier «Andrea».

Den tidligere ansatte sier at overvåkningskameraene ikke ble brukt slik de skulle. Vedkommende beskriver følelsen av å føle seg tvunget til å stå på gulvet som en perfekt nikkedukke. Dersom noe ikke var perfekt, kom kritikken fra kontoret.

– Jeg føler absolutt at butikksjefen misbrukte den makten hun ble gitt. Jeg reagerte sterkt på at hun ikke tok hensyn til de ansattes meninger. Da jeg sluttet, hadde jeg enda kontakt med de som ble igjen. De fortalte at de hadde kontaktet ledelsen flere ganger. De sendte inn et klagebrev, men så vidt jeg vet ble ingenting gjort, sier «Andrea».

Øreproppen de ansatte går med

Gjennom denne går instruksene fra sjefen på kontoret, til de ansatte i butikken.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

Bryter personopplysningsloven

Det er mange regler og retningslinjer for kameraovervåkning i Norge. I personopplysningsloven stilles det blant annet krav til at butikker med overvåkning må informere kunder og ansatte om dette. Det skal stå synlig for alle på et skilt eller klistremerke i områder hvor kundene og de ansatte fanges opp av kameraer.

– Vi ansatte har sagt fra til butikksjefen at det mangler synlig bevis på kameraovervåkning, både i kundeområdet og på bakrommene. Flere kunder har også spurt meg hvorfor vi har så mange kameraer, sier «Sofie».

I forrige uke dro NRK til Michael Kors i Stavanger sentrum. Ingen informasjon om kameraovervåket område var å se noe sted.

– Vi har gjort det vi kan, men ingenting skjer. Den dagen kundene lurer på hvorfor vi ikke har skilter om overvåkning, kan vi havne i skikkelig trøbbel, sier «Sofie».

Det at de ansatte ikke ble informert om kameraene da de begynte, hverken muntlig eller i kontrakten, er også et brudd på samme regel.

Rådgiver i Datatilsynet, Gullik Gundersen, har ikke kjennskap til situasjonen i Michael Kors Stavanger, men er tydelig på at personopplysningsloven gjelder alle.

– Kameraovervåkning skal alltid varsles om, spesielt på arbeidsplasser. Det er viktig at både kunder og ansatte vet at det er kameraovervåkning i butikken de befinner seg i. Datatilsynet kan ilegge gebyr dersom skilting mangler, sier Gundersen.

Øreplugg

Slik sitter ørepluggen på de ansatte, svært synlig for kunder. Her er journalisten avbildet med ørepluggen, ikke en av de ansatte.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

Strenge krav til overvåking

Gundersen legger til at butikker med kameraovervåkning må kunne begrunne bruken. På allment tilgjengelige steder skal ledelsen vurdere hensynet til den enkeltes personvern og butikkens interesse av å overvåke. Det skal legges vekt på om overvåkning bidrar til å verne om liv og helse, eller straffbare hendelser.

Når det gjelder overvåking på ansattområder, er dette bare tillatt dersom virksomheten har behov for å forebygge at farlige situasjoner oppstår. I tillegg kan et særskilt behov for overvåkningen også ligge til grunne.

Ved et slikt tilfelle må butikken begrunne hvorfor tiltaket er nødvendig, og at de har prøvd andre og mindre inngripende tiltak allerede. Enhver, blant andre kunder og ansatte, har rett til å be om formålet med overvåkningen.

– Butikken må ha gjort en risiko- og nødvendighetsvurdering av tiltakene de innfører. På bakrommene i MK-butikken kan det tyde på at dette ikke har blitt gjort. Dersom de ikke til enhver tid kan begrunne overvåkingen, er det et regelbrudd, sier Gundersen.

2. februar 2015 ble det sendt inn en obligatorisk melding til datatilsynet om bruk av overvåkningskameraer. Avsender var Michael Kors Norge AS, og meldingen gjaldt butikken i Karl Johans gate i Oslo. Siden den gang har ikke meldingen blitt oppdatert for butikken i Stavanger.

– Det er ikke nødvendig med en separat melding, men den som ligger inne burde ha blitt oppdatert, sier Gundersen.

Ingen svar fra Michael Kors

NRK har flere ganger forsøkt å snakke med både butikksjefen i Stavanger, butikksjefen i Oslo og distriktsmanageren for Skandinavia, men har blitt henvist videre til Michael Kors sin PR-ansvarlig i London. Vi har ikke lykkes i å få noen tilbakemelding på våre henvendelser fra PR-ansvarlig. Vi har presentert uttalelsene fra de ansatte i Stavanger, men har heller ikke fått noen respons på disse.

Svaret fra butikksjefene i både Oslo og Stavanger at de ikke har lov til å svare på henvendelser fra pressen uten at det har gått gjennom en PR-ansvarlig først. De har hverken lov til å bekrefte eller avkrefte praksisen i butikken, eller gi NRK tillatelse til å ta bilder inne i butikken. Ingen har kunnet svare på om de ansatte i Michael Kors i Oslo også benytter seg av walkie talkier og blir overvåket på bakrommene.

Anne Lise Thorske

Anne Lise Thorske, regionkontorleder i fagforeningen Handel og kontor har aldri hørt om lignende praksis.

Foto: Kjersti Hetland / NRK

Regionkontorleder i fagforeningen Handel og kontor, Anne-Lise Thorske, har aldri hørt om lignende praksis.

– Slik overvåkning kan ikke aksepteres. Dette er vel forskjellen på den måten vi driver her i Norge og hvordan de driver i utlandet. Her har man mye mer respekt for arbeidstakeren, og vi har kommet lenger med å få til et nært samarbeid mellom ansatte og arbeidsgivere, sier Thorske.

Etter at NRK tok saken har butikkledelsen i Stavanger hengt opp klistremerker i vinduene som varsler om at lokalet blir overvåket.

Får ikke annen jobb

Til tross for mye misnøye, er det ikke like lett for de ansatte å slutte i Michael Kors. Begge de NRK har snakket med sier at de søker jobb andre steder, men så langt uten hell.

– Jeg er 100 prosent sikker på at samtlige ansatte ikke trives i jobben. De fleste er for redde til å si noe. Jeg ser ingen fremtid her, men markedet er åpenbart ikke det beste nå. Jeg leter etter noe annet å gjøre, men foreløpig blir jeg dessverre i Michael Kors, sier «Sofie».

Med tøffe tider i Rogaland er det ikke like lett å stille sterkt som arbeidssøker. Jobbene som legges ut, får flere søkere nå enn noen sinne. Og mange er svært kvalifiserte.

– Det er så stor konkurranse at jeg ikke har særlig gode sjanser. Jeg blir her rett og slett bare fordi jeg ikke får noe annet. Det kjipeste er at vi er i MK-butikken for å gjøre en god jobb. Og alle gjør en kjempebra innsats, men sjefene stoler ikke nok på oss til å la oss jobbe i fred, sier «Hanna».