kompiskkøring

Her sitter journalisten på med et av medlemmene i Kompiskjøring Stavanger/Sandnes.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Mens taxinæringen sliter, håver piratsjåførene inn

Sosiale medier har de siste årene organisert pirattaxiene. Via lukkede Facebookgrupper kan sjåfører og passasjerer avtale ulovlig kjøring mot betaling. Rogalands største gruppe har over 13 000 medlemmer.

– Hvis jeg hadde hatt lyst, kunne jeg lett ha tjent 10 000 kroner i uken, sier en av dem som er medlem av Facebookgruppen «Kompiskjøring Stavanger/Sandnes».

Kvinnen (46) er tidligere taxisjåfør, og har i dag flere faste kunder som hun møtte da hun kjørte drosje. Nå tilbyr hun halv pris av normale taxipriser. Fordi virksomheten er ulovlig, ønsker hun å være anonym i saken.

Jeg tjener mer nå enn da jeg jobbet som drosjesjåfør.

Gruppemedlem i «Kompiskjøring Stavanger/Sandnes»

Hun legger til at pågangen er enorm, spesielt i helgene, og at hun måtte ha vært i bilen døgnet rundt hvis hun skulle ha kjørt alle som tar kontakt.

– En lørdag hadde jeg bestemt meg for ikke å kjøre likevel, og så glemte jeg å slette innlegget mitt i Facebookgruppen. Da jeg skrudde på mobilen søndag morgen, hadde jeg 27 tapte anrop.

Kvinnens egne barn, venner og familie vet at hun holder på med privatkjøring mot betaling.

– Så langt har det gått fint, og jeg tjener mer nå enn da jeg jobbet som drosjesjåfør, sier 46-åringen.

Frykter polititet

Skjermdump

Slik kan både sjåfører og passasjerer skrive i gruppen. Prissnakk går deretter på personlig melding.

Foto: Skjermdump fra Facebook / NRK

Facebookgruppen Kompiskjøring Stavanger/Sandnes har eksistert siden november 2013, og har på kort tid vokst seg størst av alle tilsvarende grupper i Rogaland. Nå har gruppen 13 241 medlemmer og er en av landets største. Gruppen omtales av administratorene som en formidlingstjeneste av samkjøring, hvor betaling utover det å dekke bensinutgifter ikke er tillatt.

– Jeg er ikke redd for å skrive i gruppen fordi det ikke er snakk om pris der. Prissnakk går på private meldinger etter at noen har respondert på innlegget. Da har ikke politiet noe på deg dersom de oppsøker gruppen, sier 46-åringen.

Den tidligere taxisjåføren har kjørt kunder privat i ett år og skatter ikke av kjøreinntektene.

– Jeg er veldig kritisk til hvem jeg kjører, og har for det meste faste kunder. Kvelds- og nattekjøring prøver jeg å holde med unna. Det har med min egen sikkerhet å gjøre, sier 46-åringen.

Grunnen til at hun i hovedsak kjører faste kunder, er også for å unngå politiet. Hun parkerer heller aldri på de utsatte stedene i byen, hvor andre pirattaxier pleier å stå.

– Jeg er selvfølgelig redd for politiet. Det er derfor jeg prøver å holde kjøringen ryddig og oversiktlig, sier 46-åringen.

kompiskjøring

Denne 30 år gamle sjåføren begynte å kjøre kunder for penger for cirka syv måneder siden.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Vil ikke uttale seg

Screenshot fra siden

Gruppens administrator passer på at ingen snakker om pris åpenlyst, selv om dette innlegget kan tyde på at vedkommende kjenner til betalingen.

Foto: Skjermdump fra Facebook / NRK

Det finnes flere åpne og lukkede Facebookgrupper for samkjøring i Rogaland. Kompiskjøring Stavanger/Sandnes fungerer slik at medlemmene enten kan skrive at de trenger skyss fra A til B, eller at de kjører selv mellom gitte klokkeslett. Deretter henvender sjåfører og passasjerer seg til hverandre på personlig melding. Betalingen foregår i bilen, enten i form av kontanter eller via betalingsapper, slik som Vipps.

Administrator av gruppen Kompiskjøring Stavanger/Sandnes ønsker ikke å stå frem med navn, selv om han er synlig for alle gruppens medlemmer. Han er en av personene bak den mye omtalte Haxi-appen, som i disse dager gjennomgår en rettssak.

– Jeg ønsker ikke å kommentere noen påstander eller eventuelle beskyldninger utover at jeg vil forholde meg til en endelig avgjørelse i Haxi-saken. Når denne saken er avgjort i retten, vil jeg ta stilling til kompiskjøringsgruppens fremtid, svarer administratoren på NRK sine henvendelser.

Har ikke kontroll over miljøet

For å kunne drive med persontransport mot betaling, er sjåføren av motorvognen nødt til å ha løyve. Denne kan kun tildeles dersom vedkommende driver en faktisk og varig virksomhet i Norge, i følge yrkestransportloven.

Vi har hatt tilfeller der polititet har blitt kontaktet av passasjere som har sittet på med rusa sjåfører også.

Kristian Johansen

Seksjonsleder ved Rogaland politidistrikt, Kristian Johansen, har lite kjennskap til Facebookgruppene for kompiskjøring, selv om den største har hele 13 000 medlemmer. Politiet har ikke kontroll over det stadig voksende miljøet, og det kreves svært mange ressurser for å kunne gjøre noe med det omfattende nettverket.

– Vi vet at de eksisterer, men så vidt jeg vet har vi ikke vært inne og sett på aktiviteten i gruppene. Politiet gjennomfører stadig vekk aksjoner mot pirattaxiene som oppholder seg i sentrum på kveldstid, og det er i grunn det samme, sier Johansen.

Johansen legger til at de foreløpig ikke kan stenge slike grupper, da det er en vanskelig prosess som krever konkrete bevis på at gruppeaktiviteten er ulovlig. Han mener at folk bør være svært kritiske til å sitte på med pirattaxier, uansett om de oppsøkes via Facebooksider eller i sentrum.

– Man vet ikke hvordan sjåføren er, eller hvordan standard det er på bilen. Kanskje er ikke sjåføren kvalifisert til å kjøre bil en gang. Vi har hatt tilfeller der politiet har blitt kontaktet av passasjere som har sittet på med rusa sjåfører også, sier Johansen.

Kristian Johansen

Kristian Johansen mener politiet har ikke nok ressurser til å prioritere sjåførene som tjener store summer via kompiskjøring.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Dersom en sjåfør tar penger for å kjøre og blir tatt av politiet, får det konsekvenser.

– Straffen er bøter og bruksforbud på bilen, vanligvis i seks måneder. Bilen blir avskiltet, men du mister ikke lappen fordi du tar betalt for kjøring, sier Johansen.

Spørsmål om sex og privatliv

NRK har vært i kontakt med studenter som har tatt i bruk Facebookgruppen Kompiskjøring Stavanger/Sandnes. Flere forteller om negative erfaringer og tvilsomme sjåfører.

– Den ene gangen jeg brukte kompiskjøring, trengte jeg transport fra Sandnes til Stavanger. Det var sent på natten, og en ung sjåfør tilbød seg å kjøre meg for en rimelig pris. Da vi møttes, viste det seg at bilen ikke hadde skilter og at sjåføren hadde mistet lappen, sier en mannlig student.

Videre forteller han at sjåføren virket kraftig ruset, og at han oppførte seg svært paranoid.

– Vi hadde flere lange stopp på veien. Ruten fra Sandnes til Stavanger tok en hel time, fordi sjåføren var så redd for polititet. Dette her var klokken fire på natten, sier studenten.

En annen student, en kvinne i 20-årene, forteller om hennes venninne sin ubehagelige kjøretur.

– Venninnen min satt på med en mann alene. Da de begynte å kjøre, stilte han masse spørsmål om sex og hennes privatliv. Han oppførte seg veldig upassende og gjorde venninnen min svært ukomfortabel, sier kvinnen i 20-årene.

Kjører for det sosiale

Ikke alle gruppens medlemmer motiveres av penger. En 30 år gammel mann har i løpet av de siste syv månedene kjørt fremmede for å bli kjent med nye mennesker. Han har to jobber på siden, og kjører i hverdager og helger når han ikke jobber.

– Jeg har møtt veldig mange ålreite mennesker gjennom kompiskjøring. Flere av dem har jeg også tatt en øl med utenom, sier mannen.

Han legger til at han kjører alt fra barnefamilier, enslige, eldre og unge. De tvilsomme passasjerene luker han fort ut.

– Man merker fort om en passasjer er ålreit eller ikke. Jeg prøver å holde meg unna tilfeldig helgekjøring. De jeg kjører fra byen i helgene, er kun de jeg kjørte til byen for å si det sånn, sier 30-åringen.

Han bekrefter at kjøringen kan være svært lukrativ. På en uke, med kjøring i både ukedager og i helgen, kan 30-åringen tjene fra syv til ni tusen skattefrie kroner. Pengene bruker han på å betale ned billånet.

– Jeg er ikke redd for å bli stoppet av politiet. Det gjelder bare å være litt smart med kjøringen, sier pirattaxisjåføren.

kompiskjøringssiden

Kompiskjøring Stavanger/Sandnes er en lukket gruppe på Facebook, men hvem som helst kan be om å få være medlem av gruppen.

Foto: Skjermdump fra Facebook / NRK

Går ut over drosjesjåførene

Mens pirattaxinæringen går som aldri før, er det svært tøffe tider for de lovlige taxisjåførene. På Sola flyplass er taxikøene lengre enn noen gang tidligere, og mange sjåfører må vente to timer på å kjøre en tur.

– Vi betaler skatt og følger loven. Sånn jeg ser det, stjeler pirattaxiene fra oss. Jeg ser de ofte rundt i byen i helgene, og de tar mange av våre kunder, sier taxisjåfør Solomon Melesse.

Han legger til at han tror dette bidrar til de dårlige tidene for taxinæringen i Stavanger og omegn. Også taxisjåførene mener passasjerer setter seg selv i fare ved å benytte seg av kompiskjøring.

– Dette er gjerne 18 år gamle gutter, som nettopp har fått lappen. Du aner ikke hvilke ferdigheter de har bak rattet, og du vet ikke om de kjører i påvirket tilstand. Det er ikke trygt å sitte på med en pirattaxi, sier Melesse.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, er tydelig på hva han synes om pirattaxier.

– Vi er generelt i mot alt svart arbeid. Det er et samfunnsproblem og en trussel mot velferdssamfunnet. Politiet bør gjøre en større innsats for å få slutt på piratvirksomhet, sier Trevland.

Han legger til at Norsk Taxiforbund har noe dokumentasjon på Facebooksider som organiserer pirattaxier, og det som skjer via gruppene er svart arbeid.

– Det finnes mange gale damer også

kompiskjøring betaling
Foto: Skjermdump fra Facebook Messenger / NRK

Den46 år gamle kvinnlige sjåføren, er svært kritisk til miljøet hun selv er en del av.

– Det har skjedd at jenter forteller meg om svært ubehagelige hendelser med sjåfører fra kompiskjøringsgruppene. Noen av dem har ikke turt å anmelde forholdene, i frykt for at polititet skal anklage de for å ha gjort noe ulovlig, sier kvinnen.

Hun har selv sittet på med ukjente privatsjåfører, men velger alltid med omhu.

– Jeg har voksne døtre selv, og jeg hadde aldri tillatt dem å sette seg inn i en bil med en fremmed mann. Jeg sier til dem at hvis de først skal bruke kompiskjøring, må de kun kjøre med én dame. Ikke en mann og en dame, eller to damer sammen. Det finnes mange gale damer også, sier kvinnen.

Hun sammenligner det å sitte på med en fremmed sjåfør med å haike langs en øde landevei.

– Det handler bare om hvordan du skal klare å hamle opp med sjåføren dersom du havner i store problemer, sier kvinnen.