– Nå har vi endelig omsider fått opp Wyvern, så nå ligger den på siden av Island Constructor, og vi har fått om bord lensepumper, forteller Nils Olav Roaldsøy, som er ansvarlig for hevingen.
Båten lenses for vann, før den skal heves opp i Island Constructor, som skal frakte Wyvern med seg hjem til Stavanger.
– Nydelig syn
– Det var et fantastisk skue, og det var veldig kjekt å se båten, sier Roaldsøy om hevingen.
– Vi er veldig glade for at det har gått godt så langt, men båten er ikke på dekk enda påpeker, han.
Prosessen videre nå er å få lenset båten for vann, slik at den kan flyte selv. Deretter må seilskuten rettes opp, for den ligger noe skjevt i selene.
– Vi ønsker at båten skal være mest mulig bein før vi løfter den inn, forklarer Roaldsøy.
Han kan rapportere om en båt som ser veldig bra ut.
– Rent strukturmessig og utseendemessig, så ser det veldig bra ut, forsikrer han.
Like før helgen ble det klart at Wyvern-hevingen ble forsinket på grunn av vanskelige forhold i Østersjøen.
Vanskelig havbunn
Havbunnen av leire gjorde at båten satt godt fast. Bekymringen til mannskapet på Island Constructor var at båten hadde sugd seg kraftig fast i havbunnen, og at dette ville gi en sugekopp effekt.
Men dette har ikke vært et stort problem.
– Det var en positiv overraskelse, båten løsnet en plass mellom 30 og 35 tonn, sier Roaldsøy.
Hevingsprosessen var i gang i 12-tiden i dag. Klokken 12.40 skrev Nils Olav Negaard «Wyvern er av bunnen» på Wyvern sine Facebooksider.
Seilskuten Wyvern har ligger på femti meters dyp på bunnen av Østersjøen etter havariet mellom Öland 11. juli i år.