Ifølge de nye beregningener fra vegvesenet, som ble presentert i går, blir Ryfast 500 millioner dyrere og ferdigstillelsen blir tidligst i 2015, sier Bøe.
4,3 milliarder
- Den opprinnelige prisen var på 3,8 milliarder kroner, og med ytterligere tillegg på en halv milliard, er vi oppe i 4,3 milliarder kroner, sier Bøe.
For hver utredning som blir gjort blir prisen høyere og byggestarten utsatt. I forbindelse med mulighetsstudiene for Schancheholen som ble presentert i går, kom det også andre nyheter.
Prosjektet går tidligst gjennom i Stortinget i 2009, og siden det nå blir to separate tunneler mellom Hundvåg og Strand, stiger også prisen.
Tror likevel på Ryfast
Regionvegsjef Ole Christian Torpp mener likevel at Ryfast kan bygges.
- Samlet sett tror jeg vi har fått et grunnlag som er bedre enn det vi noengang har hatt. Jeg ser positivt på utviklingen.
Bø kritisk
Men Strand-ordfører Bø er kritisk til de stadige kostnadsøkningene, og vil nå ha med seg både kommunestyre og fylkesting til å vurdere framtiden til Ryfast.
- I kommunestyret i april vil jeg legge fram den informasjonen som vi har og spørre om deres mening; om vi skal fortsette å jobbe for det som er vedtatt eller om vi skal rette spørsmål til fylkestinget om de vil ta opp transportplan for Ryfast til vurderig og eventuelt se på andre kryssningsalternativer, sier Bø.
Økonomisk avlastning gjennom Eiganes
Samtidig som Ryfast blir dyrere, kunne også regionveisjef Ole Christian Torpp presentere gode nyheter. Staten vurderer å la Ryfast slippe å ta inn 300 millioner kroner til Eiganes-tunnelen gjennom bompenger. Vegdirektoratet sier nå at de ikke stiller seg avvisende til at staten tar 100 prosent av E-39.
- I klartekst betyr det, at hvis de får gjennomslag, er det en økonomisk avlastning av Ryfylke-forbindelsen, sier Torpp.
Men dette må endelig godkjennes av regjeringen.