Innføringen av nytt signalanlegg for tog blir utsatt på tre jernbanestrekninger,
etter at Jernbaneverket har brutt samarbeidet med ABB.
Prestisjesystemet Merkur skulle innføres på Nordlandsbanen,
dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og på Ganddal godsterminal. ABB
og Jernbaneverket inngikk i årene 2003-2007 kontrakter om å
utvikle et unikt norsk signalsystem som i neste omgang skulle
kunne selges til andre europeiske land.
Ikke godkjent
Men Merkur ble aldri sikkert nok til at Jernbanetilsynet kunne
godkjenne anlegget som styrer togtrafikken. Nå sier
Jernbaneverket opp avtalen med ABB.
- Poenget er at systemene vi installerer skal være garantert
sikre. Vi kan ikke kjøpe systemer som ikke er dokumentert sikret
for trafikken de skal overvåke, sier informasjonsdirektør Svein
Horrisland i Jernbaneverket til NTB.
600 millioner
Aftenposten har i flere artikler rettet et kritisk søkelys på
Merkurprosessen som skal ha kostet staten 600 millioner kroner.
En granskingsrapport fra revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers
dokumenterer at loven om offentlige anskaffelser ble brutt i
forbindelse med det nye signalanlegget. To direktører måtte
trekke seg som følge av skandalen.
I granskningsrapporten heter det at det kun var ABB som hadde
mulighet til å levere et system for ti spor. En av personene
Jernbaneverket hadde leid inn, opplyser at Jernbaneverket etter
hans oppfatning favoriserte ABB ved å ha krav om et antall spor
som bare ABB var villig til å si at de kunne levere, skrev
Aftenposten i september.
Mister framdrift
- Vi går ikke god for at 600 millioner kroner er tapt i denne
prosessen. Men vi mister framdrift i innføringen av signalsystem
på disse strekningene, sier Horrisland.
Kontraktoppsigelsen begrunnes med at ABB er så langt unna det
opprinnelige signalkonseptet at det i realiteten er snakk om et
nytt konsept. Det vil derfor være i strid med anskaffelsesregelverket å gå
videre med kontrakten og ikke lyse ut ny konkurranse, heter det
i en pressemelding fra Jernbaneverket.