– De kjører gratis gjennom bomringene, og det kan vi ikke ha

Regjeringen vil ha en felles bompengeordning for hele landet, og i samme slengen sørge for at også utenlandske kjøretøy må betale i landets bomringer.

Bompenger Haugalandet

En av bomstasjonene på Haugalandet. Neste år åpner enda en bomring i samme område. Alle bompengeselskapene gjør at mye av bompengene går med til administrasjon, mener Hallgeir Langeland (SV).

Foto: NRK
Hallgeir Langeland

Hallgeir Langeland.

Foto: NRK

– Jeg er helt enig med dem som mener at dette er dårlig og ineffektivt system, sier Hallgeir Langeland (SV) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Torsdag fortalte NRK om transportselskapene som fra neste år må forhåndsbetale 80.000 kroner for å oppnå full rabatt hos alle ferje- og bompengeselskapene kjøretøyene møter på sin vei gjennom Rogaland og Sunnhordland.

Privatbilister må betale rundt 30.000 kroner.

Høyres Arve Kambe mener derfor det bør bli mulig å tegne ett bompengeabonnement som gjelder i alle bomstasjoner. Det kan godt bli en realitet, sier Langeland.

– Én løsning for hele greia

At det finnes så mange bomselskaper i Norge, betyr nemlig også at det går mye penger til administrasjon av disse, mener SV-politikeren.

Snart blir det fem bompengeselskap og eitt ferjeselskap på Haugalandet.

VIDEO: Når T-forbindelsen mellom Karmøy og Tysvær åpner neste år, får bilister som kjører mellom Karmøy, Odda, Stavanger og Stord fem bompengeselskap og ett ferjeselskap å forholde seg til. (Arkiv, 21. juni 2012)

– Vi ønsker å få mest mulig vei og kollektivtransport ut av bompengene som betales inn. Det er derfor naturlig å naturlig å diskutere en regional eller statlig løsning for hele greia, slik at en bruker opp mindre penger på administrasjon, sier han.

Vil at utlendingene skal betale

– Regjeringen vil også ha et system som også utenlandske kjøretøy må ha for å kunne kjøre i Norge. I dag kjører utenlandske vogntog gjennom bomringene uten å betale, og det kan vi jo ikke ha, fastslår Langeland.

Ifølge ham er Norge nå i forhandlinger med EU om saken.

– Jeg håper vi kan konkludere på både utenlandske kjøretøy og bompengeabonnement innen februar neste år, i forbindelse med Nasjonal Transportplan, sier Langeland.