Hopp til innhold

– Et dramatisk brudd med en lang tradisjon

Fylkesrådmannen går inn for å legge ned hurtigbåten som går mellom Haugesund og Stavanger. Direktør Egil Severeide i Haugesundregionen Næringsforening reagerer på at den eneste ruta mellom nord og sør skal legges ned.

Fylkesrådmannen går inn for å legge ned hurtigbåten som går mellom Haugesund og Stavanger.

Det går trolig mot nedlegging av hurtigbåt-ruten mellom Haugesund og Stavanger. Foto: Tom Edvindsen

– Vi står uten en eneste mulighet for å ta oss frem og tilbake til Stavanger sjøveis. Det er noe som må få bjellene til å ringe hos folk flest, sier Severeide og fortsetter:

– Jeg synes det er for lettvint å legge ned ruta, og bare sette en strek over alt.

På grunn av en nedgang i antall reisende, høye driftskostnader og et miljømessig aspekt, mener fylkesrådmannen at dagens Haugesundsrute bør avvikles.

Nedgang i antall reisende

Egil Severeide

Egil Severeide mener grunnen til passasjerutviklingen er lite markedsføring av ruta.

Foto: Haugesundregionens Næringsforening

– Når vi allerede nå foreslår å legge ned ruten, så handler det om at den er økonomisk dyr, og at passasjertallet har gått ned med seksti prosent, sier
fylkesrådmann Trond Nerdal.

Severeide forstår at tallene på passasjerer har gått ned, men mener problemet er at det ikke er gjort de riktige grepene når det gjelder markedsføring av ruta, spesielt når det gjelder i turistsammenheng.

Trond Nerdal

Fylkesrådmann mener at det blir for dyrt å opprettholde hurtigbåten mellom Stavanger og Haugesund.

Foto: Rogaland fylkeskommune

– Jeg opplever at folk spør om det i det hele tatt finnes en rute fra Stavanger til Haugesund, sier han.

Grunnen er lite markedsføring

Severeide tror løsningen derfor er å profilere båten med verdien den har i forhold til turistnæringen. Han synes det er ille at ikke fylkesmannen ser verdien, når turistene etter hvert skal fraktes under sjøen med Rogfast, i stedet for over.

– Det er også leit for pendlere. Sjøveien er den korteste for dem. Dessuten vil det nok være et behov i fremtiden når du ser på den voldsomme tilnærmingen mellom nord og sør i næringslivet, sier han.

Etter 54 års drift mellom Bergen og Stavanger ble Flaggruten ble lagt ned like før årsskiftet . Det ble opprettholdt ruter mellom Bergen-Stord og Stavanger - Haugesund.

Nå ryker trolig den sistnevnte. Fylkesrådmannen mener at dagens båtrute bør erstattes med buss.

– Det er et dramatisk brudd med en lang tradisjon, mener direktøren.

Pendlere reagerer på forslaget

Harald Mjølhus

Harald Mjøhus synes lite om at båten kanskje skal legges ned.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

Harald Mjølhus synes lite om at båten kanskje skal legges ned. Han bruker båten til å pendle fra Kopervik til Nordsjøen.

– Jeg syns lite om at båten skal legges ned. Det er avslappende og effektiv reisemåte, sier Mjølhus.

Oddvar Gabrielsen synes også det er et fint tilbud fra Stavanger til Haugesund.

Oddvar Gabrielsen

Oddvar Gabrielsen synes det er et fint tilbud med hurtiga fra Stavanger til Haugesund.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

– Det er avslappende i forhold til å kjøre bil. Dessuten kan du sitte ned å forberede deg på det du skal ut på, hvis det er et oppdrag, sier Gabrielsen.

Skylder på T-forbindelsen

Nerdal forteller at netto kostnad per passasjer er blitt nesten 3,5 ganger så stor i 2014 som den var i 2013.

Nerdal tror det er flere årsaker til at nedgangen i tallet på passasjerer er så stor.

– Det handler nok både om at Flaggruten, som var en del av det her, er lagt ned. vi tror og det handler om T-forbindelsen som er kommet fra 2013 av. Den gjør nok og at arbeidsreisende kan ha forandret seg noe, sier Nerdal.

Siste reis for Flaggruten

ARKIVVIDEO (30.12.13): Etter 54 år er det slutt på å reise sjøveien fra Stavanger, via Haugesund til Bergen.