Riksantikvaren vil ikke støtte «Wyvern»

Stavanger maritime museum vil ha én million kroner til å restaurere «Wyvern», men Riksantikvaren sier nei.

Wyvern

Seilskuta Wyvern rett etter at den ble hevet fra bunnen av Østersjøen utenfor Sverige.

Foto: NRK

Stavanger maritime museum trenger i alt 5,5 millioner kroner for å få selskuta «Wyvern» på rett kjøl etter forliset mellom Öland og Gotland i Sverige i fjor sommer.

Museet har derfor søkt Riksantikvaren om én million kroner til restaureringen, men Riksantikvaren sier nei, ifølge et brev NRK.no har tilgang til.

LES OGSÅ: – Wyvern skal på vannet igjen

– Vi er skuffet, for vi hadde fått gode signaler fra Riksantikvaren på forhånd, sier Mons A. Grøsvik, prosjektleder i «Restaurering Wyvern» ved Stavanger maritime museum.

Museet har klaget på avslaget.

Optimistisk

Restaureringen av skuta er gang ved et verft i Danmark, og arbeidet skal være ferdig 1. juli i år. I månedsskiftet juli/august skal Wyvern være tilbake i Stavanger.

LES OGSÅ: «Wyvern» seiler igjen!

Grøsvik er imidlertid optimistisk og tror ikke avslaget fra Riksantikvaren får store konsekvenser.

– Nei, vi håper ikke det. Dette betyr bare at vi må støtte oss mer på andre aktører, sier han.

Museet har til nå fått inn 3,250 millioner kroner av de totalt 5,5 millionene. Resten av pengene satser de på å få fra oljeindustrien, stiftelser og private givere.

Nådde ikke opp

I sin søknad la Stavanger maritime museum vekt på det lokale engasjementet rundt Wyvern, skutas betydning for Stavanger og rollen som formidlingsarena for barn og ungdom.

LES: – Nå har vi endelig fått opp Wyvern

Dette er alle grunner som Riksantikvaren vektlegger. Likevel nådde ikke Stavanger-båten opp i konkurransen med resten av landet.

– Et byfartøy

– Er Wyvern så viktig som dere påstår?

– Ja, Wyvern er det nærmeste vi kommer et byfartøy for Stavanger. Vi har jo ingen «Statsraad Lehmkuhl», «Christian Radich» eller «Sørlandet».

– Videre er det et fartøy som har en viktig rolle i formidlingen av sjømannskap og seiling til ungdom, sier Grøsvik.

Han legger til at Wyveren er den mest påkostede båten av typen colin archer som noen gang er bygget.

Seniorrådgiver i Riksantikvaren, Sverre Nordmo, sier at det ikke er umulig at Wyvern får støtte i framtiden, men konstaterer at etaten har mye mindre penger å dele ut enn behovet tilsier. De måtte derfor prioritere strengt.

Blir Wyvern slik den var?

Dessuten er det ikke sikkert at Wyvern etter restaureringen i Danmark faktisk blir slik skuta var da den ble bygget i 1897.

– Vi vet lite om den restaureringen som ble gjort da båten ble gitt til museet. Vi har ingen dokumentasjon på hvordan det arbeidet står i forhold til det originale. Det skal vi helst ha før vi går i gang med et prosjekt, sier han.

Skuta ble i sin tid restaurert av oljeindustrien og i 1984 gitt i gave til Stavanger Maritim Museum.