Vil stenge bilene ute av sentrum

Syklistenes Landsforening har et radikale forslag for å løse opp trafikkorken i Stavanger. De håper politikerne blir med på en løsning med sykkelvei langs Vågen og et sentrum helt uten biler.

Skjalg Omdal

Skjalg Omdal mener Stavanger sentrum bør bli forbeholdt syklende og gående.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Aller helst vil vi stenge Vågen for biler. Da får vi et mye bedre miljø for hele befolkningen som bruker byen, sier Skjalg Omdal.

Han leder Syklistenes Landsforening i Sør-Rogaland, en organisasjon med omtrent 700 sykkelentusiaster lokalt. Nå kommer de med et radikalt forslag for å fjerne bilkøen.

– Dette ville være gunstig for alle som ønsker mindre biltrafikk og bedre bymiljø i Stavanger og et viktig bidrag for myndighetene sin avgrensing av bilen sin plass i hverdagen. Flere syklister vil bruke sykkel til og i byen. Stenging av Vågen ville gjøre Stavanger til en mer attraktiv by for myke trafikanter. En vinn-situasjon for alle som vil ha en god by å leve i, sier han.

Foreslår også en mellomløsning

Men han tror ikke politikerne vil gå med på den løsningen.

– Derfor, som overgangsfase ser jeg for meg en mellomløsning ved at vi får Vågen envegskjørt og at syklistene får den ledige filen, sier han.

– Vågen som enveiskjørt vei fra Konserthuset til Bekhuskaien, med dobbel sykkelvei i den ene kjørebanen. Det vil bli praktisk å knytte denne traseen til sykkelveier ut av byen i nord og øst, legger han til.

En forutsetning er også at flere tar i bruk sykkelen på vei til og fra byen.

– Det er mange prosjekter på gang. Sykkelstamveien er et fantastisk prosjekt, og noe av det beste som har skjedd for syklistene. Den er viktig sørover. Det er også en del krysstrafikk fra østre bydel, inn mot sentrum og inn mot Randaberg. Der vil vi få et mye bedre tilbud enn det vi har i dag, sier han.

Stengt sentrum i andre byer

Når andre store europeiske byer får det til, bør vi også, mener han.

– Andre byer i Europa har stengt av sentrum for biler i årevis. Flere byer i Sverige har hatt sentrum uten biler i 30–40 år uten at det har gått utover næringslivet. Det er en mentalitetsending som må til. Vi må få flere folk på sykkel eller til å gå. Hovedmålene for regjeringen er jo at vi skal bevege oss mer, sykle og gå og få bedre helse, sier han.

Men Stavangerværet er ikke optimalt for sykling?

– Det med sykling er en vanesak. Jeg er helårssyklist og synes ikke det er noe problem så lenge du kler deg etter været, og tar hensyn til føret, sier han.