Hopp til innhold

Tror på flertall for parkeringsavgifter

Venstre-politiker jubler over regjeringens forlag om å la kommunene innføre strengere parkeringrestriksjoner.

Kvadrat

Venstre-politikeren tror at Kvadrat og andre kjøpesentra har hatt store fordeler av gratis parkering.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Det er behov for langt strengere parkeringsrestriksjoner på Nord-Jæren.

Det sier Venstre-topp i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen til NRK.

Han støtter forslaget fra Samferdselsdepartementet om å innføre parkeringsavgift både på private og offentlige arealer.

Les også: Biltrafikken øker igjen

Les også: Rushtidsavgift: – Lær av Sverige

– Kjempefordel av gratis parkering

Målet er å få flere til å bruke buss og tog når folk skal på jobb eller ut for å handle. Samferdselsdepartementet har foreslått at kommunene selv kan pålegge private bedrifter og andre grunneiere å innføre avgift.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Målet er mindre biltrafikk og reduserte utslipp, og Thorbjørnsen mener at klimaproblemene må tilnærmes på en radikal måte.

– Jeg ville tro at Kvadrat og IKEA og andre virksomheter på Forus har hatt en kjempefordel av at det har vært gratis parkering. Mange har valgt nettopp det fordi man slipper å betale noen kroner, sier Thorbjørnsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Per A. Thorbjørnsen

Venstre-topp i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen, er positiv til regjeringens forslag om strengere parkeringsrestriksjoner.

Foto: Ole- André Lagmandokk / NRK

Venstrepolitikeren mener at det ikke skal være slik at folk må betale for å parkere i sentrum av Stavanger og Sandnes, mens det er gratis på Kvadrat.

– Det er et flott initiativ som departementet nå tar. Det er flott at kommunene selv kan bestemme hvordan de vil innrette seg, sier Thorbjørnsen.

– Mer naturlig å ta bussen

Det finnes en rekke forskjellige måter å praktisere kundeparkering på utenfor sentrumssonen i Stavanger. Svært mange tilbyr gratis parkering. Hos andre er parkering du slipper å betale for tidsbegrenset.

Nå vil samferdseldeprtementet at kommunene skal få adgang til å innføre avgiftsparkering i praksis overalt og samtidig innføre forbud mot å få avgiften refundert.
De eneste unntakene er bolig og fritidseiendommer, bensinstasjoner og eiendommer med ti eller færre parkeringsplasser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nye ruten

På ruten i Sandnes må folk som skal handle i sentrum betale parkeringsavgift.

Foto: Hans Magnar Lien

– Jeg tror at vi vil se en utvikling der parkeringrestriksjonene blir strengere. Det blir mer kostbart å parkere. Da blir det mer naturlig å ta bussen i stedet for bilen, sier Thorbjørnsen.

Venstre-politikeren tror at flertallet av de andre partiene i kommunen vil være positive til strengere parkeringsrestriksjoner.