En taubane over Lysefjorden vil koste mellom 150 og 200 millioner kroner. Det anslår det verdensledende taubaneselskapet Doppelmayr Garaventa Group.
– Vi var på befaring i området i går. Nå har vi laget en profil, som viser at en gondolbane til Preikestolen er helt realistisk, sier Peter Strandberg. Han er selskapets skandinaviske sjef.
Det er initiativtaker Pål Mitsem som har invitert taubaneselskapet til regionen.
Jeg er fullstendig overbevist om at det vil bli en suksess, mener initiativtaker Pål Mitsem.
Foto: Thomas Ystrøm / NRK– Preikestolen er et internasjonalt ikon. Vi kan trekke turister fra hele verden, og kan ikke sove i timen, sier Mitsem, og viser til Kristin Krohn Devold som kritiserer rogalendingene for å ha sovet i timen.
– Er det mulig å finansiere et slikt prosjekt?
– Selvfølgelig er det mulig å få til. Du kan bare se til Loen Skylift, der de tjener penger allerede et halvt år etter åpning, svarer Mitsem.
2500 meter lang
Planen er en gondolbane fra Eiane i Forsand kommune, over Lysefjorden og til Preikestolen. Den vil bli rundt 2500 meter lang. Banen er planlagt å ha stoppested like bortenfor Preikestolen. Dermed blir den ikke synlig fra selve platået.
– Den vil gjøre Preikestolen tilgjengelig for dem som ikke kommer seg dit på annen måte. Så er jeg sikker på at turgåerne fortsatt vil gå til Preikestolen, sier Peter Strandberg.
Tegningene viser at gondolbanen kan gå fra Eiane til Neverdalsfjellet. Slik blir banen usynlig fra platået på Preikestolen.
Foto: Ståle ÅdlandTaubaneselskapet står også bak taubanene i Loen i Sogn og Fjordane og Tromsø.
– Loen Skylift har vært en kjempesuksess. Cruiseindustrien har omfavnet det som et reisemål.
Det vil trolig ta mellom 16 og 20 måneder å bygge en gondolbane til Preikestolen.
Doppelmayr Garaventa Groups skandinaviske sjef, Peter Strandberg, sier en gondolbane vil ta mellom 16 til 20 måneder å ferdigstille.
Foto: Thomas Ystrøm / NRK– Absolutt spennende
Reiselivsnæringen tror en gondolbane til Preikestolen er realistisk. Men reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, er opptatt av at prosjektet må planlegges nøye.
– Det er absolutt spennende, men det er mange hensyn å ta. Det er allerede stort trøkk på Preikestolen, sier hun.
– Vi er mer opptatt av bærekraft og de riktige målgrupper, enn å ende opp med masseturisme, slik du ser konturene av i enkelte europeiske byer. Så plassering av en gondolbane bør være nøye gjennomtenkt, legger hun til.
Saupstad påpeker at det er fantastisk å se hva de har fått til i Loen.
Gondolbanen til Preikestolen kan bli 2500 meter lang. Poenget er å gjøre turistmagneten tilgjengelig for dem som ikke kommer seg opp for egen maskin, ifølge initiativtakeren.
Foto: Arild Eskeland / NRKPositiv ordfører
Forsand-ordfører Bjarte Sveinsvoll Dagestad.
Foto: Arild Eskeland / NRKOgså ordfører i Forsand kommune, Bjarte Dagestad, synes planene om en gondolbane er spennende.
– Ideen har versert lenge, både fra den ene og den andre kanten. Men gondolbane er ikke på den politiske dagsorden i kommunen per nå, sier han.
Sammen med ordføreren i Sandnes, skal Dagestad på studietur til Loen og Flåm for å plukke opp tips.
– Det er et langt lerret å bleke. Men hvis det blir gondolbane, blir den nok en attraksjon, sier Dagestad.