Hopp til innhold

Vil ha elsykler 1000 meter opp fra Lysebotn

Et sykkelritt med nesten 1000 høydemeter stigning skal vise lege Stian Lobben om det er verdt å satse på tohjulingen.

Stian Lobben

Stian Lobben, her på sin egen sykkel, for øvrig uten elektrisk motor. Til sommeren arrangerer han eget ritt for elsykler.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Video Skishow på sommerføre Lysebotn opp 21.07.11

Ruta for el-sykkelrittet går opp de samme bakkene som et årlig sykkelritt og rulleskiløp.

Foto: Nyhetsspiller
På toppen av Kjerag med utsikt utover Lysefjorden

Oppe på fjellplatået ligger det kjente turmålet Kjerag.

Foto: Adam Blicharski / Flickr

– Det er to motorer. Den ene er hjertet til den som sykler, og den andre er el-motoren, sier Stian Lobben.

Til sommeren skal fastlegen i Stavanger arrangere noe som sannsynligvis aldri er gjort tidligere: et el-sykkelritt opp hårnålssvingene fra Lysebotn og opp på fjellet.

Både sykkelritt og rulleskiløp

Ruta starter på havnivå, og ender på fjellplatået der det kjente turmålet Kjerag ligger litt lenger ute i Lysefjorden. Stigninga er nær 1000 meter, nærmere bestemt 932.

Ruta går i de heftige oppoverbakkene som sykkelrittet Lysebotn-Bryne starter med. I de samme bakkene går også rulleskiløpet Lysebotn Opp, som har trukket skikjendisene flere somre på rad.

Bakgrunnen for ritt-ideen er et forskningsprosjekt legen er med på. Ifølge Lobben blir rittet først og fremst en konkurranse mellom de ulike elsykkelprodusentene, men utøvernes form spiller også helt klart en rolle.

Skal måle helseeffekten

– Det blir spennende å se. Det viktigste er å komme opp. Jeg vet ikke om noen har prøvd før, sier Lobben.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Elsykkelprosjekt på Forus

VIDEO: På industri og kontorområdet Forus i Stavanger-regionen har flere bedrifter elsykler til utlån. (Arkiv, juli 2013).

Stian Lobben

Stian Lobben.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Forskningsprosjektet, hvor Stavanger universitetssjukehus, Stavanger kommune og ingeniørbedriften Sweco er med, skal måle helseeffekten av el-sykling.

– Vi skal finne ut hvor stor kondisjonsmessig framdrift en kan få ved å bruke elsykkel, forklarer legen.

Får hjelp opp bakkene

Lobben har allerede kontakta arrangøren av Aarbakke-rittet mellom Lysebotn og Bryne, og har lokallaget til Syklistenes Landsforening med seg.

En elsykkel har en elektrisk motor som gir syklisten hjelp i framdrifta. Lobben er usikker på hvor høy fart det er mulig å holde opp de bratte bakkene, men er helt sikker på at elsyklene kommer til å slå rekorden fra tidligere sykkelritt.

– Du kan holde mye større fart enn med en vanlig sykkel, sier han.