– Vi vil at folk skal respektere oss. Bilistene viser ikke respekt for den jobben vi gjør, sier daglig leder i Egersund bilberging, Johnny Brekke, til NRK.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er rundt 7000 alvorlige trafikkulykker med personskader i Norge hvert år. Så godt som alle av disse bilene blir hentet av bergingsbiler.
Steffen Merkesvik sier det kan være vanskelig å ta seg frem til et skadested dersom det er kø.
Foto: Øystein Ellingsen / NRK– Det gjelder å sikre skadestedet og hjelpe de som sitter i bilen, dersom det trengs, sier Brekke.
– Står i kø på vei til ulykker
Johnny Brekke snakker på vegne av bransjen. Siden 1993 har han jobbet som bilberger, og siden forskriftene om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy kom i 2002 har det ikke vært mulig å bruke blålys.
– Det er ofte lange køer mot skadestedet, og vi kommer oss ikke forbi. Det er liten forståelse blant andre bilister. Vi kan være avgjørende i livredning ved å tilkalle nødetatene. Det hender også at vi utfører førstehjelp, sier Steffen Merkesvik, som kjører redningsbil i Egersund.
Bilbergingsbransjen vil nå ha blålys og sterkere farger på redningsbilene for å bli bedre respektert hos trafikantene, og komme raskere fram til ulykkene.
- LES OGSÅ: Tollerne vil ha blålys
- LES OGSÅ: Tollerne får blålys og sirener på bilene sine
Johnny Brekke mener gule vester ikke er nok.
Foto: Øystein Ellingsen / NRKPolitiet avgjør
I forskriftene fra Vegdirektoratet står det ikke noe konkret som forbyr bruk av blålys. Det er opp til politiet i hvert distrikt å gi tillatelse.
– Tidligere var det Vegdirektoratet som vurderte dette, og ikke ga tillatelse til bergingsbiler. Nå er forskriften slik at det er opp til politiet å vurdere dette, sier juridisk seniorrådgiver hos Statens vegvesen, Harald Gjelsvik.
– Hvis bergingsbiler skal få en generell tillatelse må det en forskriftsendring til, sier han.
– Kan være trafikkfarlig
Johnny Brekke har opplevd farlige situasjoner i forbindelse med bilberging på veier med høy fartsgrense.
– En gang jeg sto på ei lang slette på E39 for å hente en bil ble jeg nesten påkjørt av en bil som kjørte forbi. Han var så opptatt av å se på hva som skjedde at han glemte å se fram, og snertet meg med speilet. Det var millimeter fra at det smalt skikkelig, og gikk galt, sier Brekke.
Nå håper han på en forskriftsendring som han mener vil gi bransjen mer respekt fra bilistene.
– Vi vil bli sett på veiene ved å bruke en kombinasjon av blå og røde lys, eller få hjelp av vegvesenet eller brannvesenet til å sperre av området der vi jobber, sier han.