Hopp til innhold

Vil ha oljas brannslukkingssystem i tunneler

SV-politiker Hallgeir Langeland vil innføre en ny modell for brannslukking i undersjøiske tunneler som Rogfast og Ryfast.

Rogfast animasjon

Slik vil Rogfast, verdens lengste underjordiske tunnel, trolig se ut når den åpner om ti-tolv år.

Foto: Statens Vegvesen

– Det bør installeres automatiske slukkingssystemer i Rogfast og Ryfast for å hindre brann og katastrofer, sier Hallgeir Langeland som er stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget til NRK.no.

Hallgeir Langeland

– Vi vil få en bedre sikkerhet hvis vanntåkesystemet blir installert, sier SV-politiker Hallgeir Langeland.

Foto: Alf Ove Hansen / SCANPIX

Katastrofepotensialet ved brann i undersjøiske tunneler er stort, og Langeland mener derfor det bør installeres vanntåkesystemer etter modell fra oljebransjen.

– Det er mange som er redde for å kjøre i tunneler. Skulle det oppstå en brann i Rogfast eller Ryfast vil vi få en bedre sikkerhet hvis vanntåkesystemet blir installert, sier Langeland.

– Olja har gode erfaringer med dette systemet

Et vanntåkeanlegg er et automatisk slukkingssystem, og det bruker bare en brøkdel med vann sammenliknet med sprinkler og brannvesenet sine brannslanger.

– Jeg har hørt mye om vanntåkeanlegget fra folk som jobber i oljebransjen og de har gode erfaringer med det. Jeg mener at selv om denne slukkingsmodellen er dyrere å installere, er det viktig med skikkelige sikkerhetssystemer i tunneler, sier SV-politikeren.

Lille Bokn- som har brannvesen på deltid- får likevel et stort ansvar når verdens lengste undersjøiske tunnell - Rogfast står ferdig.
Det lokale brannvesenet mener de ikke er godt nok rustet - hvis det skulle oppstå brann i tunnellen.

Bokn brannvesen er langt fra forberedt dersom det begynner å brenne i Rogfast. Foto: Eirik Gjesdal/NRK

Prosjektleder vil ikke ha vanntåkeanlegg

Prosjektlederne for Rogfast og Ryfast har tidligere vurdert vanntåkesystem.

– Konklusjonen er at det er andre system som vil fungere bedre, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal, til NRK.no.

Det er blant annet lagt opp til slukkevann i tunnel fra hydranter.

– Slukkevann kan betjenes av både brannvesen og den enkelte trafikant dersom en brann skulle oppstå i tunnelene, sier Espedal.