– Det bør installeres automatiske slukkingssystemer i Rogfast og Ryfast for å hindre brann og katastrofer, sier Hallgeir Langeland som er stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget til NRK.no.
- LES OGSÅ: Dette koster Rogfast
- LES OGSÅ: Ryfast i strid med forskriftene
Katastrofepotensialet ved brann i undersjøiske tunneler er stort, og Langeland mener derfor det bør installeres vanntåkesystemer etter modell fra oljebransjen.
– Det er mange som er redde for å kjøre i tunneler. Skulle det oppstå en brann i Rogfast eller Ryfast vil vi få en bedre sikkerhet hvis vanntåkesystemet blir installert, sier Langeland.
– Olja har gode erfaringer med dette systemet
Et vanntåkeanlegg er et automatisk slukkingssystem, og det bruker bare en brøkdel med vann sammenliknet med sprinkler og brannvesenet sine brannslanger.
- LES OGSÅ: Veteranbil fra 1979 rykker ut hvis det brenner i Rogfast
- LES OGSÅ: Vil ha påbud om gassmaske i bil
– Jeg har hørt mye om vanntåkeanlegget fra folk som jobber i oljebransjen og de har gode erfaringer med det. Jeg mener at selv om denne slukkingsmodellen er dyrere å installere, er det viktig med skikkelige sikkerhetssystemer i tunneler, sier SV-politikeren.
Prosjektleder vil ikke ha vanntåkeanlegg
Prosjektlederne for Rogfast og Ryfast har tidligere vurdert vanntåkesystem.
– Konklusjonen er at det er andre system som vil fungere bedre, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal, til NRK.no.
Det er blant annet lagt opp til slukkevann i tunnel fra hydranter.
– Slukkevann kan betjenes av både brannvesen og den enkelte trafikant dersom en brann skulle oppstå i tunnelene, sier Espedal.