– Alt går mer effektivt når man kjører i 50 kilometer i timen. Når vi kjører i 40 lager vi mye mer kø, men i 50 får vi en jevnere fart, sier Cato Thomsen.
Mellom traktorer og anleggsmaskiner på Øksnevad videregående skole står han og kameratene Ole Andre Rekeland og Magnus Bø og prater om traktorer. Alle tre er 17 år gamle, går anleggsteknikk ved Øksnevad, og alle tre har traktorlappen.
– Vi tok lappen ganske fort etter at vi ble 16, sier Bø.
Mer fart gir bedre jobber
Guttene vurderer å utvide sertifikatet når de har mulighet ettersom vanlig traktorsertifikat kan begrense jobbmulighetene deres.
– De fleste bedrifter kjøper jo inn store traktorer, så om du skal jobbe der må du jo kunne kjøre dem. Med vanlig traktorsertifikat er det jo ikke lov, sier Rekeland.
- LES OGSÅ: Usikker framtid for unge bønder
- LES OGSÅ: Unge bønder vil bli tatt på alvor
Som fremtidige anleggsførere har de mange timer i traktor foran seg. Også i løpet av skoledagen er traktoren et vanlig innslag. Guttene har førerkort klasse T, som begrenser dem til å kjøre under 40 km/t. Skal de kjøre fortere må de ha lastebillappen.
Den rødgrønne regjeringen la i fjor sommer fram et forslag om å innføre et femtimers tilleggskurs til vanlig traktorsertifikat. Det skulle gi traktorsjåfører over 18 år samme mulighet til å kjøre fortere som ved lastebilsertifikat.
Lastebillappen en stor kostnad
Stortingsrepresentant for Senterpartiet, Geir Pollestad, var statssekretær i Samferdselsdepartementet da den rødgrønne regjeringen la fram forslaget om mildere krav til traktorsertifikatet. Nå reagerer han på at Solberg-regjeringen fortsatt ikke har tatt tak i arbeidet den forrige regjeringen begynte på.
– Det er jo en enorm kostnad å ta lastebillappen. Det gir færre å velge mellom for arbeidsgivere, og ungdommer med ekstrajobber på gårder drar også nytte av å kunne kjøre traktorer fortere enn 40 km/t, sier Pollestad.
Solvik-Olsen vil ikke gi endelig svar
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avfeier Pollestads påstander om å bruke for lang tid på saken.
– Det er påfallende hvordan Pollestad ber oss i regjeringen om å løse problemer han selv kunne ordnet opp i de siste åtte årene Sp satt i regjering, sier Solvik-Olsen.
Han mener Pollestad burde vite at Samferdselsdepartementet har en plan for det videre arbeidet med traktorlappen.
– Den internasjonale førerprøveorganisasjonen har møte i slutten av denne måneden, og vi vil høre på deres innspill før vi konkluderer med noe, sier samferdselsministeren.
I et brev 7. februar i år, skrev samferdselsministeren at «Gjennom høringen kom det fram til dels svært ulike syn på en slik ordning. Landbruksnæringen synes overveiende å støtte forslaget, mens entreprenørbransjen har betydelige innvendinger. Det er videre slik at tilsvarende problemstilling for tiden diskuteres både i Norden og Europa for øvrig».
- LES OGSÅ: Mopedbil kan bli lov for 16-åringer
De argumentene er Pollestad kritisk til.
– Når det gjelder entreprenørene handler det jo om konkurransen mellom de som frakter ting med traktor og de som frakter med lastebil. Denne problemstillingen var kjent før høringen. Når det gjelder en Nordisk og Europeisk samordning vil det alltid være sånt å vente på, men her er det ingen grunn til å utrede mer, sier han.
Pollestad poengterer at det heller ikke har kommet argumenter mot trafikksikkerheten. Det sier guttene på Øksnevad videregående skole seg enige i.
– Jeg kan love Pollestad at vi jobber med dette, og at det ikke skal ta meg åtte år å komme med en løsning, sier Solvik-Olsen.