Hopp til innhold

– Dette beviser at lærerne driver med trynefaktor

Elevorganisasjonen mener det er helt feil å avslutte prøveordninga med anonym retting i den videregående skolen.

Undervisning i klasserom

Selv om anonym retting viser at mange elever får dårligere karakterer, mener Elevorganisasjonen at ordninga bør fortsette. Illustrasjonsbilde.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / NTB scanpix

Marcus Nitschke, leder i Elevorganisasjonen Rogaland.

Marcus Nitschke mener anonym retting har noe for seg.

Foto: Erik Waage / NRK

– Vi syns dette er forferdelig synd, sier leder i Elevorganisasjonen i Rogaland, Markus Nitschke.

Det er fylkesrådmannen som mener at anonym retting ikke bør innføres som en fylkeskommunal ordning i Rogaland.

Årsaken er blant annet at ordninga har vist at det ikke er noen stor forskjell i karaktersettinga når elevene har vært anonyme. Prøveprosjektet blei gjennomført i skoleåret 2013–2014.

Elevene fikk dårligere karakterer

– Ordninga har ikke blitt prøvd ut godt nok. Det er altfor tidlig å avslutte dette nå, sier Nitschke.

De forskjellene som har vært i karaktersettinga, har i stor grad vært i negativ retning for elevene. Dette mener Elevorganisasjonen at styrker deres sak.

– Det beviser at trynefaktoren påvirker lærerne, uansett om den gagner elevene positivt eller ikke. Det er noe vi må få slutt på, sier lederen.

– Vi kommer ikke til å gi oss

– Selv om en del elever får dårligere karakterer nå, kan det også hende at noen elever får bedre karakterer, legger han til.

Politikerne i fylket skal behandle saken i et møte 30. september. Høyre har allerede varsla at de ikke vil avslutte prosjektet. Fram til møtet, vil Elevorganisasjonen prøve å påvirke de andre partiene.

– Vi kommer ikke til å gi oss på dette. Vi vil kjempe for å bevare ordninga, avslutter Nitschke