Hopp til innhold

Vi vil ha mer økologisk

De fleste av oss kjøper økologisk fordi vi mener det er sunt - ikke fordi dyrene har det bedre eller fordi det er miljøvennlig, viser undersøkelse gjennomført av Eco Commerce.

Økologisk øl
Foto: Tom Edvindsen / NRK

2008 ble et rekordår for salg av økologiske varer.

Den dagligvarekjeden på landsbasis som i fjor hadde størst vekst på økologisk mat var Ultra som økte salget med hele 95 prosent. På andreplass kom Meny med 23 prosent økning og på tredje kom Coop Mega.

Hovedårsaken til veksten tror butikksjef Alexander Hauge i Ultra Stavanger skyldes det økte vareutvalget av økologiske varer som har kommet i hyllene det siste året.

- Flere og flere er opptatt av å leve sunt, og dermed krever de best mulig utvalg i flere varesegmenter enn tidligere, sier Hauge.

Økologisk til redusert pris

Butikken i Stavanger hadde en økning på 123 prosent av solgte økologiske varer i 2008. Hauge tror økningen delvis skyldes at varene er godt merket og at kampanjene med prisavslag på de økologiske varene har vært veldig vellykket. Han forteller at tre prosent av omsetningen nå er økologisk.

Kjøper for helsa

Halvparten av de som i dag handler økologisk, mener det er bedre for familiemedlemmenes helse, kommer det fram i en årlig undersøkelse gjennomført av Eco Commerce.

– 47 prosent handler først og fremst økologiske produkter for sin egen helses skyld, ikke fordi dyrene har det bedre eller fordi det er miljøvennlig, selv om mange også legger dette til grunn, sier Kenneth Lindland, i Ultra i Oslo.

I undersøkelsen svarer 34 prosent at de handler økologisk for å unngå sprøytemidler, konserveringsmidler og kunstige tilsetninger, mens 31 prosent mener at økologiske produkter i tillegg er mer miljøvennlige.

Tror på større vekst

Lindland tror økningen i salg av økologiske produkter bare vil fortsette i årene som kommer.

– Folks oppfatning av økologiske varer har endret seg noe i løpet av de siste årene. Før var media mer opptatt av hva du ikke fikk tak i, samt hvor mye dyrere det var, i dag har økologiske varer blitt en del av standardutvalget, sier han i en pressemelding.

Interessen for økologiske produkter har ifølge Lindland også økt blant produsentene.

– Størsteparten av de økologiske tørrvarene vi selger i dag er importert, men vi har den siste tiden merket en økning i interessen for økologiske varer også fra norske produsenter, sier Lindland, som synes denne utviklingen er svært positiv.

Fem mest solgte økologiske varer:
Bananer
Gulrøtter
Lettmelk
Lettrømme
Egg