Hopp til innhold

Vi arrangerer våre egne reiser

- Men vi glemmer å legge inn skikkelige tidsmarginer på flybyttene.

Flypassasjerer

To av tre ferierende nordmenn booker reisene sine selv via internett.

Foto: www.colourbox.com (Illustrasjonsfoto)

To av tre ferierende nordmenn booker reisene sine selv via Internett., viser Europeiske Reiseforsikrings Reiseundersøkelse.

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup. Den viser at ferierende nordmenn komponerer og bestiller reisen sin selv på Internett enten det er med fly, båt, leiebil eller tog.

Folk er opptatt av å finne fram til best mulig pris på flyreise og opphold, gjerne kombinert med severdigheter og opplevelser.


- Vi er blitt mer selvstendige, og gjort oss uavhengige av åpningstider hos reisebyrå eller personlig kontakt for booking, sier Ottar Sefland, salgs- og markedsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Sett av tid ved flybytte

- Selv om folk er blitt flinkere til å bestille flybilletter på nettet, ser vi eksempler på at noen skaper problemer for seg selv. Det skyldes at det ofte ikke legges inn gode nok tidsmarginer mellom hver mellomlanding når flyreisene sys sammen
Det er også disse som i større grad opplever forsinkelse av fly eller bagasje, sier Sefland.

LES: De glemmer bagasjen din

Det er ikke nok med 50 minutter eller én time til å bytte mellom flyavganger. - Dette gjelder spesielt ved mellomlandinger på flyplasser som i dag er flaskehalser, for eksempel Amsterdam, Frankfurt, London, Paris. I tillegg til i USA.

Flyplass

Sett av minst to timer til å bytte mellom flyavganger

Foto: Rainer Prang / NRK


- Her må man sette av minimum to timer, og dette er også tatt med i våre vilkår som en forholdsregel. Det betyr at denne tidsmarginen må legges inn når man booker billettene for å få dekket eventuell innhenting. Hvis man har booket reisen med for kort tid til mellomlanding sitter man med problemet og kostnaden selv, sier Sefland.

Lange køer

At det skjer forsinkelser med inngående fly har de fleste opplevet. I kombinasjon med lange avstander på flyplassene, omfattende sikkerhetskontroller og endeløse køer i passkontrollen, gjør det ofte at de to timene er høyst nødvendig å ha ved en mellomlanding.

- De unge er som eget "reisebyrå" mer søkende på eksotiske reisemål, men det er heller ikke uvanlig at eldre søker tilfeldig på nettet for å finne noe som er litt utfordrende.
Her er det ekstra viktig å legge inn tilstrekkelige tidsmarginer, da man foruten utfordringer på flyplassen må takle ukjent infrastruktur knyttet til tog, buss, båt og bane, sier Sefland.

Barnefamilier velger charter

Charterferie er fortsatt populært. Tre av ti velger charterferie på sin hovedreise. Nær fire av ti foreldre med barn bruker denne reiseformen. De mest typiske charterturistene er folk fra innlandet, trøndere og nordlendinger.
Charterturisten er opptatt av komfort, sol og varme og mulighet for badeliv. Stillhet og ro er også viktig.

LES:Mat viktigere enn sol

LES: Stadig flere klager på ferie-reisen

- Andelen som komponerer sin ferie selv har økt betydelig de senere årene, og det skyldes lavprisselskapenes inntreden i det norske markedet, ikke bare på storbydestinasjoner i Europa, men også til tradisjonelle ferierreisemål rundt Middelhavet og på Kanariøyene.

Opptatt av trygghet

Reisende nordmenn er blitt mer og mer opptatt av sikkerhet.

Fokus på sikkerhet har økt etter at finanskrisen slo til for fullt, og blant annet Sterling gikk konkurs. Mange fikk spolert sin ferie, samtidig som de ble sittende med et økonomisk tap.

- Vi har merket at folk i det siste er opptatt av trygghet for kjøpet sitt, og at solide firma med garantier hos reisegarantifondet blir foretrukket, sier Christian Grønli i Vingreiser.

Flyselskapet Sterling

Konkursen i flyselskapet Sterling har gjort nordmenn mer opptatt av sikkerhet når de bestiller reiser.

Foto: Morten Holm / Scanpix