Hopp til innhold

Verdens største skip legges til kai i storstilt los-operasjon

Kystverket ber båter om å holde seg unna innseilingen til Stavanger på grunn av sikkerheten.

Pioneering spirit

Pioneering spirit er med sine 380 meter og over 400 000 bruttotonn verdens største skip.

Foto: Øystein Berge

– Vi har planlagt operasjonen siden i vinter.

Det sier losoldermann Henry Djupvik, i Kystverket.

Sammen med kollegaer og rederiet Allseas skal han lose Pioneering spirit fra Åmøyfjorden til Rosenberg Verft i Stavanger i søndag morgen.

Det er første gang de har en så stor losoperasjon, og spenningen er stor.

– Risikoen for at noe skal gå galt er høy.

Avansert operasjon

Men de har forberedt seg godt. Ved hjelp av avanserte digitale dybdedata og kart er innseilingen grundig testet og planlagt til den minste detalj.

«Pioneering spirit»

Lostjenesten har planlagt denne operasjonen lenge og grundig. Marginene er små.

Foto: Kongsberg Digital og Electronic Chart Centre (ECC)

– Det er en stor operasjon i grunne og trange farvann, sier Djupvik.

Kranskipet er med sine 380 meter og over 400 000 bruttotonn verdens største skip.

Det har nesten dobbel så mye bruttotonnasje som Ever Given, skipet som satte seg fast i Suez-kanalen.

Ever Given løsnet fra grunn

Kranfartøyet er nesten dobbel så mye bruttotonnasje som Ever Given, skipet som satte seg fast i Suez-kanalen.

Foto: AFP

Vaktbåter skal passe på

Det blir begrenset adgang for andre båter i innseiling til Stavanger.

– Ambisjonen er å utføre arbeidet så raskt som mulig, og det er anslått å ta om lag seks timer, sier Dag Matre maritim sjef i Stavangerregionen havn.

Han legger til at det vil være vaktbåter til stedet for å ivareta sikkerheten.

Skipet har tidligere lagt til kai i Kristiansand i forbindelse med legging av gassrørledingen mellom Norge og Danmark.

Deltar i forskningsprosjekt

Denne gang skal fartøyet laste en modul fra Rosenberg Verft. Modulen skal til Buzzard-plattformen i Nordsjøen, som driftes av det kinesiske selskapet CNOOC.

Stavangerregionen Havn og Kystverket deltar i et forskningsprosjekt som muliggjør å teste et slikt anløp.

«Pioneering spirit»

Riktig vær, vind og tidevann er viktig for å lykkes.

Foto: : Kongsberg Digital og Electronic Chart Centre (ECC)

Tidspunktet og årstiden for losingen er ikke tilfeldig.

– Riktig vær, vind og tidevann er viktig for å lykkes, sier Djupvik.