NRK Meny
Normal

Velkjent flytype gjør at Norge sparer milliarder

Norge har bestilt fem nye overvåkningsfly til totalt ti milliarder kroner. Siden flytypen er basert på den velkjente passasjerflytypen Boeing 737, ble regningen kuttet med 30 prosent.

MALTA-AIRSHOW/

Slike P-8A-fly skal om noen år overvåke norskekysten. Her demonstrerer den amerikanske marinen sitt P-8A-fly på et flystevne på Malta i september i fjor.

Foto: DARRIN ZAMMIT LUPI / Reuters

– Dette er en fantastisk og moderne kapasitet som blir svært verdifull å få i virksomhet, sier Rolf Folland, sjef for operativt inspektorat i Luftforsvaret.

De nye maritime overvåkningsflyene av typen P-8A Poseidon blir vist fram på flystevnet Sola Airshow som pågår på den militære delen av Stavanger lufthavn denne helga.

Forsvaret har bestilt fem slike fly fra Boeing-fabrikken i Seattle i USA. P-8 skal erstatte de gamle Orion-flyene, og de første vil være på vingene i 2021–2022.

Velkjent flyskrog

De fem flyene koster Norge, ifølge beregninger fra Forsvarsdepartementet, snaue ti milliarder kroner.

Men siden flyene er basert på den velkjente passasjerflytypen Boeing 737, som både Norwegian og SAS bruker, er de langt rimeligere enn de kunne vært, skal vi tro sjefen for P-8-flyet i Boeing, Matt Carreon.

– Kostnadene har gått ned med 30 prosent fordi den er bygget akkurat som en 737. Produksjonsprosessen er den samme, sier han.

Norges nye overvåkningsfly

Droner skulle egentlig erstatte de gamle Orion-flyene, men det ville ikke Norges allierte. Derfor bestemte regjeringen seg for P-8A Poseidon.

Skal sikre nordområdene

Flyene må byttes ut fordi dagens sikkerhetssituasjon stiller større krav til overvåkning i vårt eget nærområde, skriver regjeringen i et stortingsdokument.

Flyene skal særlig brukes for å sikre nordområdene – «Noreg sitt fremste strategiske satsingsområde» – og flyene er også viktige for å sikre videre nært samarbeid med våre allierte, står det videre.

SWEDEN-PILOT-STRIKE-SAS

Boeing 737 er den vanligste passasjerflytypen i Norge. Her fra Arlanda lufthavn i Stockholm.

Foto: JOHAN NILSSON / AFP

– Orion har gjort en god jobb, og gjør det fortsatt i nordområdene våre, men vi trenger hele tiden moderne kapasiteter, og dette representerer noe nytt og moderne, sier Folland.