NRK Meny
Normal

Vegvesenet vil ikke ha klimavennlig asfalt

Asfalt-produsenten Velde på Sandnes har investert 30 millioner kroner i et anlegg som gjenbruker asfalt. Problemet er bare at Vegvesenet ikke vil ha den klimavennlige asfalten.

Egil Velde

Konsernleder Egil Velde på asfalt-verket til Velde i Sandnes. I bakgrunnen skimtes anlegget hvor bedriften kan gjenbruke asfalt.

Foto: Rolv Christian Topdahl / NRK

– På dette området ligger asfalten som skal gjenvinnes, sier konsernleder Egil Velde i Velde Industri, og peker mot svarte fjell av brukt asfalt på det enorme bergverket.

Den tradisjonsrike familiebedriften i Sandnes omsatte i fjor for 380 millioner kroner og sender ut 10.000 tonn fersk asfalt hver uke, men å produsere asfalt – som blant annet består av olje – fører til betydelige CO₂-utslipp.

Dette var noe av grunnen til at selskapet i 2014 investerte 30 millioner kroner i et nytt anlegg som kan produsere asfalt som inneholder 50 prosent eller mer gammel asfalt. Bare bedriften Feiring i Akershus har et lignende gjenbruksanlegg i Norge.

2000 bensinbiler

– Putter man 50 prosent gammel asfalt inn i ny asfalt, reduseres CO₂-utslippet med 30 prosent. Det tilsvarer for vår produksjon 2000 bensinbiler per år, sier Velde.

Problemet er bare at Vegvesenet ikke vil ha denne klimavennlige asfalten. De er i ferd med å fastsette i sin nye vegstandard til at ingen veier skal ha mer enn 40 prosent gjenbruk – og at 40 prosent gjenbruksandel bare skal gjelde noen få typer vei.

Dette til tross for at Norge gjennom Parisavtalen har forplikta seg til togradersmålet.

Kan spare store CO2-utslipp

Rogfast kan bli mindre klimavennlig

Velde har allerede levert asfalt med opptil 80 prosent gjenbruk til gigantprosjektet Ryfast. Neste år skal kontraktene til det enda større prosjektet Rogfast deles ut.

– Hvis Vegvesenets fastsetter disse strengere kravene, vil Rogfast bygges med langt mindre miljøvennlig asfalt, sier Velde.

Vegvesenet, på sin side, frykter at asfalt med høy grad av gjenvinning ikke har bra nok kvalitet.

Bettina Sandvin

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet

Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

– Det er vanskelig å dokumentere kvaliteten på gjenbruksasfalt, og da kan ikke gjenbruksandelen være for stor, for da blir vi usikre på sluttproduktet, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.

Gjøres i Europa

Ifølge Velde er det flere steder i Europa lagt asfalt med høy grad av gjenbruk – uten at veiene har blitt dårligere av den grunn.

– Det gjøres forsøk i Europa på å bruke større gjenvinningsandel, men det er så pass kort tid siden de forsøkene er gjort at vi er usikre på hvor lang levetid den asfalten vil få, svarer Sandvin.

– Det som er aller viktigst for miljøet, er at vi asfalterer så sjelden som mulig. Derfor må vi være sikre på at asfalten vi legger ligger der lengst mulig.

Solvik-Olsen stoler på Velde

Ketil Solvik-Olsen

Ketil Solvik Olsen (Frp), samferdselsminister

Foto: Jane Rasmussen / NRK

Likevel er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) villig til å gå imot Vegvesenets anbefalinger og prøve ut gjenbruksasfalten. Han stoler på at Velde kan levere asfalt med god nok kvalitet.

– Vi vet at Velde mener de har full kontroll på verdikjeden her. Derfor må vi finne ut hvordan vi kan få Velde og andre bedrifter som har styring på sine egne system, på å få tillit hos Vegvesenet, sier Solvik Olsen.