Hopp til innhold

– Bare tunell gir sikkerhet mot skredfare

Varaordfører ønsker seg tunnel i Hunnedalen. Det er en løsning som Statens vegvesen ikke tror på.

Rastiltak i Hunnedalen

To ganger på en uke har det gått ras over FV45 ved Hunnevatn. Mandag havnet en bil midt oppe i raset, men ingen kom til skade,

– Vi ser på toppen at det bygger seg opp nye skavler. Lenger nede begynner flatene å bli nokså hvite og slette igjen. Det er et tegn på at det bygger seg opp ny snømasse.

Snøskredekspert Egil Torpe liker ikke det han ser på oppsiden av den rasutsatte veien gjennom Hunnedalen. Rasfaren er fortsatt stor langs FV45. Derfor våger ikke Statens vegvesen å åpne veien selv om det er ryddet etter skredet som gikk mandag.

Egil Torpe

Snøskredekspert Egil Torpe liker ikke det han ser på oppsiden av den rasutsatte veien gjennom Hunnedalen.

Foto: Erik Waage / NRK

– Vi får geologer på besøk på torsdag. Da tar vi en ny vurdering . Det er temperaturen jeg er bekymret for. Vi får ikke kuldegrader, og så er det utvikling til regn torsdag kveld. Det er ikke gunstig.

Det mener byggeleder Fred Johnny Wikøren i Statens vegvesen.

Rasvollen tok raset i forrige uke

Sårene etter snøskredet mandag er fortsatt tydelige i fjellsiden langs veien. Trær er lagt flate av de voldsomme naturkreftene.

Les også: Snøskred stenger veien i Hunnedalen

Les også: Bilen til Rita ble tatt av snøskredet

Rasvollen ved Hunnevatn ble bygget i 2012. Den er rundt 140 meter lang og vel fire meter høy.

Fred Johnny Wikøren

Byggeleder Fred Johnny Wikøren i Statens vegvesen skal på torsdag foreta en ny vurdering av om FV45 gjennom Hunnedalen kan åpnes igjen.

Foto: Erik Waage / NRK

– Det var den som tok det store raset forrige mandag, selv om det kom snø over kanten på vollen, forteller Wikøren.

Rasvollen er likevel ikke tilstrekkelig beskyttelse mot nye ras på Hunnedalsveien.

– Bare tunnel gir sikkerhet mot skredfare

– Naturen må vi bare ta til etterretning slik som den er, selv om vi av og til kunne ønske å beslutte fint vær.

Det sier lensmann og varaordfører i Sirdal Egil Netland.

– Hvis en skal få det hundre prosent sikkerhet mot skredfare her, så er det bare ett alternativ. Det er tunnel, sier Netland.

– Veldig spesiell vinter

Prosjektleder Eivind Stangeland i Statens vegvesen er usikker på verdien av en eventuell tunnel ved den utsatt strekningen på FV45

– Det kan være en stenger veien nede i dalen på grunn av vind. Det er en lang strekning, og en tunnel kan bli et moment som ikke virker så godt, mener han.

Veibom

Spesielle værforhold har ført til at Hunnedalsveien har vært stengt svært ofte denne sesongen.

Foto: Erik Waage / NRK

Prosjektlederen mener Statens vegvesen gjør det de kan gjøre med Hunnedalsveien.

– Vi kan kun gjøre det vi har gjort til nå. det er å brøyte og holde veien farbar, pluss å overvåke og eventuelt stenge veien hvis det oppstår farlige situasjoner, sier Stangeland.

Eyvind Stangeland

Prosjektleder Eivind Stangeland i Statens vegvesen er usikker på verdien av en eventuell tunnel ved den utsatt strekningen på FV45.

Foto: Erik Waage / NRK

Prosjektlederen sier det har vært en spesiell vinter for dem som jobber med å holde FV45 åpen.

– Vi har stengt mange ganger i vinter. På grunn av snø og ikke minst på grunn av mye vind og dårlig sikt. Den østavinden som vi har hatt i år er veldig spesiell i Hunnedalen, sier Stangeland.