Hopp til innhold

Vegvesenet vil ikke ha 7,5 km lang bru til 32 milliarder

Statens vegvesen vil ikke anbefale bru over Boknafjorden. Det blir for dyrt og tidkrevende, er begrunnelsen.

Video Bru mellom Arsvågen og Mortavika

Slik kunne ei bru mellom Mortavika og Arsvågen kommet til å se ut. Nå mener Vegvesenet at ei bru både blir for dyr, og tar for lang tid.

Foto: Nyhetsspiller

– Det blir kostbart, sier prosjektleder Olav Ellefset.

Utredningen av en ferjefri E39 på Vestlandet er i full gang, og torsdag kom Statens vegvesen med sin anbefaling for Boknafjorden i Rogaland.

Ei bru som binder sammen sørlige og nordlige deler av fylket har vært ett av alternativene, i tillegg til tunnel, men bru bør nå forkastes, mener Ellefset.

Bru tar lengre tid

Ei bru hadde blitt 7,5 kilometer lang og hatt fem spenn. Totalprisen hadde blitt 32 milliarder etter dagens utregninger. Dette, sammenholdt med at arbeidet med ei bru hadde tatt lang tid, fordi det fremdeles er usikkerhet rundt hvordan den skulle bli bygd, gjør at Vegvesenet anbefaler som de gjør.

Artikkelen fortstter under videoen.

Løsingen på en ferjefri E39 fra Stavanger til Bergen kan være flytebru.
Flytebru over Boknafjorden og Bjørnefjorden er den tekniske løysingen som kan gi to og en halv time reisetid mellom byene. Det mener Vegvesenet som nå ser på økonomien.

VIDEO: Med flytebruer over Bjørnefjorden og Boknafjorden kan reisetiden mellom Bergen og Stavanger kortes ned til to og en halv time. (Arkiv, september 2012)

Til sammenligning er dette like mye som en bybane på Nord-Jæren er anslått til å koste.

– Arbeidet fortsetter

Den etterlengtede Rogfast, som vil gjøre ferje mellom Mortavika i sør og Arsvågen i nord overflødig, hadde dermed kommet til å ta lengre tid enn nødvendig, sier Ellefset.

– Hvis anbefalingen vår blir tatt til følge, kommer likevel arbeidet for ferjefri E39 til å fortsette, forsikrer prosjektlederen.